Jag har fått en bokvän till jul!

BöckerJag har anmält mig som bokvän på Barnboksbloggen och har nu fått en bokvän tilldelad. En bokvän innebär att jag ska skicka ett bokpaket till en bloggare och att jag får ett paket av en annan. Hen som ska skicka till mig har påmint mig om att jag måste svara på lite frågor och det är klart att jag ska!

Frågor om böcker:

Vilken genre är du mest förtjust i? Jag tycker om riktigt bra romaner, gärna från lite ovanliga länder. Mest kvinnor.
Favoritförfattare? Slavenka Drakulic, Chimamanda Ngozi Adichie och Lise Nörgaard.
Har du redan allt som de skrivit? Typ ja, men inte så många romaner av Drakulic.
Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa? Anna Lihammer säger alla ska vara så bra!
Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten? Fantasy och science fiction.
Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så din hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är. Allt! Fast kanske mest vill jag fångas av en riktigt bra story som bara inte går att lägga ifrån mig. Jag vill gärna lära mig något om kvinnor från olika ställen i världen, men jag tycker inte om att läsa om barn som dör eller far illa. Nästa år ska jag ha lite fokus på kvinnor och idrott på bloggen så någon bok på det temat skulle vara fantastiskt om min bokvän hittade 😉
Läser du på andra språk än svenska? Ja, engelska och i vissa fall tyska. Men tyska läser jag bara på originalspråk. Och så danska och norska. Men helst på svenska. Jag läser gärna det som finns på svenska på svenska, men på andra språk om det är något kul som jag verkligen vill läsa, så skulle man kunna säga (fast ibland utmanar jag mig och läser på originalspråk).
Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall? Nej, har inte ro till det.
Har du någon önskebok? Ja, men det mesta är för obskyrt för att nämna 🙂
Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen? Jag samlar på Muminserien från Schildts och Söderström (den finska upplagan) och saknar Trollvinter och Det osynliga barnet.
Har du något emot begagnade böcker? Absolut inte!

Övriga frågor:

Vad gör du helst på fritiden? Läser, bloggar, tittar på sport, hänger med familjen, reser och när vädret tillåter – badar!
Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall? Tedrickare. Det mesta går ner, förutom vanilj-, kanel och ”grädd”. Helst svart te.
Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks? Choklad, Bassets winegums, salta och syrliga nappar och supersura s-märken.
Vilken typ av godis gillar du inte? Jag är som ett barn, gillar allt som inte är kaffe eller sprit i 🙂 Inte heller marmeladgodis.
Är du allergisk mot något, eller finns det något du inte äter av annan anledning (t ex om du är vegan)? Bara morötter., men det hoppas jag inte att någon hade tänkt att skicka, haha.
Favoritfärg? Rosa och lila.
Samlar du på något? Vykort, oskrivna fån alla världens hörn.
Har du någon pysslig hobby? Jag gillar att brodera feministiska motiv i korsstygn. Jag funderar på att börja lära mig att göra fina desserter.
Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du? Downton Abbey är en favorit. Lyssnar gör jag på schlager och gammal åttiotalsmusik. Har urusel musiksmak!
Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul? Sånt som är trevligt att läsa, gott att äta och dricka och kanske något att skratta åt.
Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän? Jag brukar inte vara otacksam, men det skulle vara kaffe då 🙂

Böcker & Sånt

Boklandskap (Anna)

Boklandskap (Jenny)