Idag börjar fotbolls-EM och här är böckerna att läsa

Tysklands seger

Tyskland vinner fotbolls-EM i Sverige och jag är på plats på Friends. Juli 2013.

Idag börjar fotbolls-EM. Det ska bli roligt att följa – såklart – men jag har fortfarande inte kommit över förlusten i OS-finalen i Tokyo förra året. Det var en hårt och smärtsam förlust som kommer att sitta i länge. jag har heller inte kommit över att herr-VM går i en vansinnig diktatur och dessutom är framskjuten till december. Men nu ska vi blicka  framåt mot damernas EM och inte sörja det som inte blev!

Jag tänkte, dagen till ära, bjuda på lite fotbollslektyr. Det är svårt att hitta vuxenböcker med kvinnor och fotboll. Jag hoppas innerligt att du som läser tänker att jag har tokfel och tipsar mig om sådana böcker, men tills dess får jag tipsa om barn- och ungdomslitteratur. Och några böcker om män och fotboll som jag gillar.

Olika förlag har gett ut massa böcker med svenska fotbollsspelare som förebilder, Therese Sjögran , Olivia Schough, Kosovare Aslani och många fler. Mycket bra för barn i 6-9-årsåldern (kanske mer för de yngre i det spannet).

En bok från Olika förlag sticker ut och det är boken om Marta, Gå på mål, Marta, som är skriven av Anja Gatu och är för nästa ålderspann 9-12.

Josefine Lindén har skrivit en fin bok om supporterkultur, Tifo, där tjejer tar stor plats. Boken handlar om fyra ungdomar och deras kärlek till ett lag. Boken är för 15+.

Fever Pitch av Nick Hornby är en favoritbok om fotboll och supporterkultur. Även filmen är bra, men den är lite annorlunda än boken (stort plus för att fotbollsgalningen spelas av Colin Firth).

Det finns bara två David Beckham, en framtidsvision om fotbolls-VM i Qatar, av John O’Farrel är en bra och rolig bok som inte har så många år på nacken.