Hemma efter en fantastisk resa i Polen och Tyskland

Barnen hoppar in i Tyskland

Barnen hoppar in i Tyskland från Polen. Juli 2024.

Då var denna familjs första roadtrip i Europa genomförd. Det var extremt lyckat och vi är så nöjda med resan. Jag ska berätta om alla delar och vad vi upplevde, men först ska jag sortera bilder och tankar. Jag har skrivit endel på resan, men publicerade aldrig. Det kommer.

Bilsemester med ett hotell för varje natt var både lyckat och mindre lyckat. Det blir ju stressigt att behöva packa ihop varje kväll, men samtidigt gav det en stor flexibilitet och det var skönt att veta att om något boende var lite sunkigt så var det ju bara för en natt. Vi flög till Gdansk och hyrde bil. Alternativet båt från Nynäshamn med egen bil, kostade mycket mer så tyvärr gjorde vi inte så, även om det varit ett mer bekvämt alternativ.

En stress som är skön att vara av med är att saker och ting inte kostar det de kostar. Sverige har ju varken zloty eller euro och kursen är hemsk, så att stå och försöka räkna om och göra ett överslag, slutade alltid med att det drogs mer pengar från kontot än väntat. Dessutom är hyrbil alltid stressande!

Men som vi fick uppleva saker! Ingen dag var den andra lik och vi hade möjlighet till både inplanerade besök på museum och spontanbad på vackra stränder. Ibland hann vi bara med hälften av det vi tänkt och ibland klaffade allt och vi kunde lägga en fullmatad dag till handlingarna. Ibland var barnen fullt med på allt, ibland satte de sig på tvären.

Jag hade planerat in att det max – enligt google maps – skulle vara tre timmars bilkörning mellan hotellen. Ibland gjorde vi avstickare som tog längre tid, men vi hade aldrig en hel dag i bilen, vilket var en bra planering. Resan hade ju inget mål, bara en vändpunkt, och däremellan ville vi se och uppleva så mycket som möjligt.

Bil är flexibelt. Fick fick se många små polska och tyska byar och vi kunde välja att stanna där vi kände för det. Vi var i ett område där det inte var motorvägar överallt, så vi fick också se mycket vacker natur. Jag säger bara lövskogarna, så vackra. Det mindre flexibla är att det alltid är ett stort aber att parkera, allt från att hitta parkering till att veta hur man ska betala för den, är jobbigt. Parkeringshus blev ofta våra vänner.

Det var otroligt skönt att sova i sin egen säng inatt. Det blev sent, eftersom det resan supersena flyget var en timma sent. Vi kom hem tio i två inatt. När detta skrivs äter vi frukost och klockan är över tolv. Jag kände för mackor så det blev frukost istället för lunch direkt.

Nu ska jag skriva mer om resan och tvätta!