Från jobbslutspurt till museimaraton i Oslo – julisummering 2023

Selfie på båten till Bygdöy

Jag jobbade långt in i juli, men med världens roligaste jobb och möjlighet att jobba helt och hållet hemifrån var det en lätt match att jobba till 14:e. Sedan var de två veckor kvar av juli och då har jag haft semester. Familjen har varit i Oslo (kulturjakt kommer) och det var såklart höjdpunkten. Annars hade ju varit betydligt sämre väder under semestern än tidigare i sommar och vattentemperaturen har sjunkit rejält.

Oslo blev en kulturchock för stora och små fem museer på två dagar och så en museipark den tredjedagen ovanpå det. Vi blev alla möra efteråt, men alla har vi njutit av vistelsen. Det enda lite tråkiga är att jag inte hann gå in i en enda bokhandel. Jag köpte ingen bok i museishopparna och den dagen vi hade tid att ta en repa på stan var allt stängt (man vänjer sig lätt vid söndagsöppet).

I övrigt har vi (läs barnen) badat massor och i Lidköping där det finns utomhusbad med 27 grader i vattnet har vi badat i alla väder. Där vågade Hugo återigen hoppa femman efter ett par års uppehåll och Selma vågade inte bara hoppa ettan, utan skuttade efter några dagar glatt ner även från trean. Hoppet gjorde att hon vågade ställa upp i Landsorts årliga tävling Stångfajten, att sitta på såpad stång och slåss med blöta kuddar.

Min läsning

Jag har läst lagom mycket och fortfarande endel till allt som ska skrivas i tidningen. Jag är ur den rena produktionsfasen och kan börja publicera det jag skrivit tidigare i sommar. Aktiviteten här på bloggen bör öka ganska mycket under semestern. Det är kul! För trots att jag skriver i en tidning till vardags, väljer jag att skriva på min semester.

Läsa jorden runt: Jag inser att jag behöver rycka upp mig här, men nu återstår två veckor av semestern då jag bara ska sitta vid en husvägg och glo in i en bok. Om jag inte badar förstås.

• Polen
  • Vietnam

Jorden runt på 80 dagar: Det är sommarens utmaning och Polen och Vietnam räknas in där.

EU-länder: Jag ska läsa från alla EU-länder under Sveriges ordförandeskap och som ni kan se ovan så kan jag pricka av ett land; Polen. Nu är det tre länder kvar – Grekland, Rumänien och Slovenien – och jag ska till landet och maratonläsa så det ska nog gå bra!