Feministisk litteraturkanon på Hornstulls bibliotek

Feministisk litteraturkanon

Igår pratade jag om den feministiska litteraturkanonen på Hornstulls bibliotek och det kom massor av människor! Jag fick utöver trevliga diskussioner förmånen att träffa en bokbloggarkollega samt en gammal vän som jag inte träffat på länge. Min vän hade tagit med sig hela sin bokcirkel, som dagen till ära hade läs Maria Svelands Hatet. Jag följde med dem och cirklade och måste ju säga att det var lite pinsamt att det var en bok jag inte hade läst.

Jag kan inte skriva om föredraget utan att säga att det är så typiskt att det sitter en man längst bak och frågar stup i kvarten. Jag sa inte åt honom, utan svarade som jag själv ville på hans frågor (man är väl politiker…) för att han inte skulle tillåtas ta över allt.

För er som inte var där kan ta del av min presentation nedan. Tyvärr utan ljud så den kanske inte säger så mycket. Vid tillfälle ska jag göra det med ljud så det går att lyssna till online.

1 kommentar

1 ping

• Söderholm, Gerd7 oktober, 2014 kl. 02:14
    • Svara

Helsingfors den 7 oktober 2014
    Hej!

Blev glad över er boklista och igenkände mig ha läst flera, vilket också gladde. En för mig viktig nyupptäckt saknade jag. Får listan utvidgas?
    Det är Amalie Skram (Norge eller Norge och Danmark): Professor Hieronymus och följdromanen På St Jörgen från 1895.
    Denna dubbelroman betraktar jag som Skrams viktigaste bedrift. Visar på hur sinnessjukhusinstitutionen användes på 1800-talet.
    MVH
    Gerd Söderholm

1. […] Jag höll ett föredrag precis efter valet som tagit mycket på krafterna. Jag fick ny energi av att prata feministisk litteraturkanon på Hornstulls bibliotek. […]