Feministbrud på kulturjakt i Washington DC

2008 var jag på jobbresa i USA för att diskutera användandet av sociala medier med personer från demokraterna. Jag träffade en ghel del intressanta personer och hann också med en del andra intressanta saker. Jag var i New York själv och mötte efter ett par dagar upp med min man som var i Washington hela veckan. Här är mina feministiskt och politiskt intressanta bilder:

Kongressen. Jag har här i november 2008, när Obama precis hade valt till president. Mellan 2007 och 2011 var demokraternas Nancy Pelosi talman och Ms Magazine hade henne på omslaget 2011, något som varken Times eller Newsweek hade haft trots hennes position. Ms Magazine kallar henne också en av de starkaste talmännen någonsin.

Vita huset. Det blev inte Hilary Clinton som fick flytta in här. USA fick inte sin första kvinnliga president. Vi väntar fortfarande, men måste vänta i minst fyra år till. Nu hoppas jag verkligen att Obama blir återvald.

Washington är fullt av monument och sevärdheter. Det stora området The Mall är flera kilometer långt och här ligger de flesta monument och museum. Här se vi Washington Monument som ses från Lincoln Memorial där jag som är fotografen befinner mig.

Här ses ett monument som symboliserar de kvinnliga offren under Vietnam-kriget; mammor, fruar, frivilligarbetare och vårdpersonal. När vi var här var det veterandag, därav alla rosor.

Jag var på många spännande museum, men tyvärr hann jag inte med Museum of Women in Art (alla museum stänger kl 17). Ovan ser ni ett gripande inslag på Newseum, ett då helt nyöppnat museum om media och nyheter. För mig präglade kriget på Balkan hela min tonårstid och det var mäktigt att se alla montrar och referenser till det kriget.

U-street har en särskild del i Washington DC:s historia och är en kulturellt centrum för stadens svarta befolkning. Det är en livfull gata fylld av caféer, barer och klubbar. Majoriteten av Washingtons invånare är svarta, men staden är oerhört segregerad. När jag åkte härifrån med var jag den enda vita på bussen. Är du i DC så tycker jag inte du ska missa att åka hit.

Georgetown i ösregn. När det inte regnar är det otroligt mysigt att strosa omkring här. På kvällen kan man besöka fina restauranger eller studentpubar och du får absolut inte missa Barnes and Nobles, bokhandeln som inte stänger förrän 23. Den övervägande majoriteten av de boende i Georgetown är vita. Segregerad stad som sagt.

Sveriges ambassad i USA ligger i Georgetown. Här är jag och besöker House of Sweden som ligger i ambassadbyggnaden och som är ett slags svenskt museum. Ikeainredning, svensk design och sedan en terrass med en fantastisk utsikt. Jag träffade en amerikanska som jobbade på ambassaden och äta lunch med henne. Förutom det vi skulle prata om, sociala medier i valrörelsen, så kom vi in på feminism och även om hon inte hade varit engagerad själv så kände hon många aktiva feminister på 70-talet. Vi hade mycket att prata om.

Här kan ni se mig botanisera bland feministlitteraturen på Barnes and Nobles en sen kväll.

Jag fann Full Front Feminism av Jessica Valenti. En mycket bra bok! Här sitter jag på en studentpub och vi åt fantastiska hamburgare där.