Feministbrud på kulturjakt i Tensta

Mitt jobb har den senaste månaden handlat om kampanj. För egen del har det mest varit att kopiera upp saker och se till så att andra har material, men ibland har jag själv fått åka ut på fältet. Jag var bland annat i Tensta på en kampanj där vi var tre partier som hade tält en tisdag eftermiddag i valrörelsen. Bakom ryggen på mig såg jag en vacker muralmålning och när jag fick ett telefonsamtal fick jag syn på ett vackert konstverk och då slängde jag upp telefonen för att spara till den här kulturjakten.

Kulturjakt i Tensta

Människans träd av Josephine Siskind är ett muralmålning som funnits i Tensta sedan 1982. Den har varit tvungen att renoveras sedan dess och skulle nog behövas ses över igen. Det var lite sprickor här och där. Jag älskade målningen med alla flaggor som mynnar ut u träd som går in i en svensk flagga. Symboliken är kanske övertydlig, men ändå fin.

Målningen har en poetisk programförklaring:

Det finns bara en enda människoras
Det finns bara en enda stam
Det finns många nationaliteter
Det finns många grenar
Skapande ger färgrikedom
Så gör också blommorna i trädet
Ett träd som kommer att ge frukt
som jag hoppas för dig och mig

Kulturjakt i Tensta

På en lekplats på en öppen innergård i närheten av Tensta centrum sitter denna söta flicka och tänker. Hon är skulpteras av den danska konstnären Johan Galster och hon heter Grete (eller konstverket heter det). Jag tyckte hon passade så fint in i den lekande miljön. Hon är lite fundersam och kanske sådär uttråkad som bara barn kan vara när inget är kul.