Feministbrud på kulturjakt i Gränna

Gränna

Vi var på väg från Göteborg till Stockholm och tänkte att Gränna var ett bra stopp på vägen. Vi hittade ingen vettig parkering där, för det var verkligen sjukt mycket turister. Vi ställde oss på Coops parkering, såg en polkagristillverkning och sedan åkte vi vidare. Jag har åkt förbi Brahehus så många gånger och tänkte att den här gången ska vi stanna! Bara den här utsikten över Visingsö och Vättern var värt det extra stoppet.

Brahehus ligger fantastisk vackert om än precis vid motorvägen. Det var tydligt att alla ungar från Göteborg och Stockholm på väg hem hade stannat där för att springa av sig.

Brahehus lät byggas av Per Brahe den yngre 1637 och var tänkt som ett änkesäte till hans hustru. Hon dog 1650 och huset var då inte ens klart. När det några år senare stod klart användes den för att hysa Per Brahes gäster. Per Brahe dog 1680 och då tömdes huset på inredning. 1708 brann det ner till grunden.

Modell av Brahehus

Modell av Brahehus som jag lånat från Wikipedia.

Brahehus

Det fanns mycket att leka i och mycket att utforska i Brahehus ruiner.  Polkagristillverkning i Gränna

Vi var som sagt inne i Gränna en kort stund så att barnen fick se polkagristillverkning. Det har de sett förut, men den lilla är för liten för att minnas det.