Feministbrud på kulturjakt i Finnboda hamn

Idag har jag haft en av mina trevligare dagar som föräldraledig. Jag träffade en kompis som bor i Finnboda hamn och vi promenerade till Nacka och via Sickla tillbaka till Finnboda. På vägen blev Sara vittne att fyra män i rånarluvor och kofötter sprang in i gallerian. Hon trodde det var ett skämt. Det var det inte och de lär ha kommit över en säckar med telefoner och ipads. Jag satt lugnt kvar i amningsrummet precis bredvid Telia- och Applebutiken och märkte ingenting. Så kan det gå.

Men det som var intressant på promenaden ur kulturell synvinkel var att jag fick besöka Docklands för första gången. För dem som inte var unga på 90-talet var Docklands en raveklubb som låg mycket avsides utanför Stockholm. Det var många diskussioner om droger och klubben var otroligt kontroversiell. Mest uppmärksamhet fick väl Gudrun Schyman som gick dit, enligt hennes själv helt omedveten om kontroverserna. Idag ligger den före detta klubben mitt i det fina bostadsområdet Finnboda hamn och finns bara kvar som ett minnesmärke.

Hanna på Docklands

Jag står på golvet till det som en gång var Docklands. Oerhört coolt att de behållit det mitt i det fina bostadsområdet. Det känns inte som att nittiotalspersonerna som rasade över ravekulturen kunde se detta som möjligt i framtiden. Mitt tonårsjag skulle le lite åt den här bilden. Tänk att det var såhär det skulle bli sen. Tonårs-Hanna skulle aldrig vågat gå på klubben. 25-åriga Hanna skulle väl vågat det, men hon fick aldrig tillfälle. Och var väl inte så intresserad heller. Hur som helst är detta ett stycke historia från min tonår och det var kul att se det. Utan Sara hade jag aldrig fattat att en del av klubben fanns kvar.

Docklands restaurang

Idag är Docklands en restaurang vid vattnet. Det var mycket fint och de hade god mat.