Det är inte jul snart, men hög tid att tänka på julkalender!

Julpynt på Macys i New York

En favoritjulbild på temat more is more, julpynt på Macys i New York. December 2007.

Nej, det är inte jul snart, men innan jag vet ordet av det är det december och dags för Feministbibliotekets årliga julkalender. I år har jag inte haft en aning om vad den ska handla om. Jag är fortfarande inte helt säker, men nu har det i alla fall utkristalliserats en idé. Jag tänkte spinna vidare på temat världslitteratur, för att jag tycker att det är så viktigt att bredda läsintresset till andra delar av världen än dem vi är vana vid.

Har du läs något från Nigeria eller Belgien? Kurdistan eller Mexiko? Min julkalender, som jag fortfarande filar på, ska ge dig smak på litteratur från hela världen. Det är i alla fall tanken.

Tidigare julkalendrar på Feministbiblioteket

2010: Dagens boktips
2011: Dagens feminist
2012: Feministiska resmål