Bokmässan 2022: Röster från Ukraina som jag tog del av

Om jag inte såg så mycket från Sydafrika, så lyssnade jag desto mer på röster från Ukraina på bokmässan. Jag är oerhört intresserad av Ukraina, vilket jag var redan före kriget. Ukraina är precis som Sydafrika, ett land jag varit i. Jag är glad att bokmässan gjorde plats för ett ukrainskt tema efter att kriget brutit ut. Det är viktigt på många olika sätt att uppmärksamma den ukrainska kulturen och kultur skriven på det ukrainska språket.

Silc på bokmässan

Jag inledde med ett scenprogram arrangerad av Liberalernas biståndsorganisation, Silc. De har ett förlag, Silc förlag, som ger ut reportageböcker och böcker om demokrati och mänskliga rättigheter. Ett lite favoritförlag för mig. 2020 gav de ut boken I Ukraina – på drift av Paul Frigyes. Han samtalade med Olga Nemanezhyna som jobbar på Silc. Paul sa att hans bok nu fått uppsving sedan kriget, och beklagade naturligtvis detta. Jag har boken i min hylla och tror att det kan vara bra att läsa boken och får en bakgrundsbild.

Jag och Oksana Zabuzjko

Oksana Zabuzjko har skrivit boken Fältstudier i Ukrainskt sex som nu getts ut i nytryck av Norstedts. Jag lyssnade på henne när det senast begav sig, 2014, och nu 2022 igen. Jag tyckte att hon gav ett något förvirrat intryck. Syftet var att prata om boken, men hon pratade mest om kriget. Och om kriget handlar förstås inte boken. Jag fick en selfie med Oksana och det var för bokens skull. Den feministiska romanen förtjänas att läsas.

Jag och Victoria Belim

Journalisten Victoria Belim var på mässan för att prata om sin bok Röda sirener som kommer ut nu på Brombergs. Det är en ukrainsk släkthistoria och hon har intervjuat sin mormor som research. Hon pratade om boken och vad kriget betyder för henne som boendes i Bryssel.

Jag och Katyrina Kirsten

Kateryna Kisten, känd från Folkets tjänare (Volodymyr Zelenskyjs TV-serie), där hon spelar presidentens syster var på bokmässan för att läsa ukrainska dikter. Det var enastående att lyssna på henne, även om jag inte förstod ett ord. Dikterna har tolkats av Eugene Wolynsky, som också läste dem på svenska.  Se ett klipp från framträdandet nedan.

1 ping

1. […] bokmässan såg jag även andra seminarier än dem med tema Ukraina eller Sydafrika. Jag tänkte här skriva lite mer om dem än att bara visa en bild. Jag satsade på […]