Bok- och biblioteksmässans sajt september 2014

Nu är min text borta från Bok- och biblioteksmässans sajt och nu förevigar jag den här:

Hanna Lager

Månadens bloggambassadör är Hanna Lager som har bloggen Feministbiblioteket.

Bokmässan närmar sig! Vad tänker du absolut inte missa på mässan i år?
– Eftersom det är ett brasilianskt tema så vill jag inte missa att gå på något seminarium om brasilianska kvinnliga författare. Jag vill även lyssna på katalanska kvinnor eftersom det inte bara är ett tema på bokmässan, utan även har varit ett litettema på min blogg under våren.

Förbereder du dig inför Bokmässan på något särskilt sätt?
– Jag har beställt Feministbiblioteket-knappar, köpt nya t-shirtar och försöker att läsa så många författare som kommer som jag bara kan.

Som namnet på din blogg antyder får feministisk litteratur stort utrymme i det du skriver. Hur väljer du vilka böcker du ska skriva om?
– Om jag ska vara ärlig så väljer jag inte så mycket, det flesta böckerna kommer till mig på ett eller annat sätt i alla fall. Jag söker ofta på nätet efter kvinnliga författare eller feminister i olika länder i världen och hittar jag någon intressant så lånar jag en bok av henne på bibblan. Jag har gått från att bara läsa feministisk litteratur till att läsa litteratur av och om kvinnor från hela världen. Jag läser också gärna nyutkommet. Egentligen gör jag inga medvetna urval, utan har en naiv förhoppning att jag kommer att kunna läsa allt jag vill.

Vilka tre feministiska verk bör ingen levande människa missa att läsa, och varför?
– Oj, det finns många bra, men många har också åldrats och läses kanske mest av historiskt intresse idag. Men jag ska nämna tre böcker från tre olika tidsepoker, som ingen borde missa. Pennskaftet av Eli Wägner om rösträttsrörelsen, relationer och sex före äktenskapet från 1910 är en riktig klassiker. Den ger en historisk inblick och är på många sätt före sin tid och det är kvinnor som Wägner som banade vägen för feminister senare. Egalias döttrar av Gerd Brantenberg är en rolig bok från 1977 där det är kvinnorna som har makten och männen som bara tänker på sitt utseende och tar hand om barn. Oavsett hur mycket kritik man kan rikta mot den idag så ger det fortfarande en tankeställare. Slutligen Sofi Oksanens Utrensningfrån 2008 är en riktigt bra feministisk roman om trafficking och om livet i Sovjetunionens Estland. Stor litteratur helt enkelt.

Skriver du någonsin om litteratur som ligger utanför den ”genren”?
– Jag skriver ibland om böcker jag läser vid sidan om, men böcker skrivna av kvinnor är ganska många så det finns inte tid för så mycket mer. Jag försöker läsa alla nobelpristagare och tar ett decennium i taget. Jag redovisar för vad jag har läst på nobeldagen.

Till sist, vad gör du när du inte läser och bloggar?
– Jag hänger helst med min lilla familj som består av man och min treåriga son. Jag reser gärna mycket och långt, även med barnet. På vardagar jobbar jag som webbredaktör på Folkpartiets riksdagskansli.