Feministbrud på kulturjakt i Sparlösa

Idag har vi hängt med vänner ute i det vackra vår(sommar)vädret i Skaraborg. Vi besökte Sparlösa och Sparlösastenen, något jag inte gjort på flera år. Sparlösastenen är en runsten som blivit skriven på i flera omgångar och anses vara Sveriges mest berömda runsten efter Rökstenen. Den satt länge inmurad i Sparlösa kyrka. Sparlösa ligger i Vara kommun i det tidigare Skaraborgs län.

Sparlösa kyrka

Sparlösa ligger oerhört idylliskt mitt i en liten by på landet. Bredvid kyrkan finns Sparlösastenen i ett eget litet hus.

Sparlösastenen

Det är inget bemannat museum, utan bara att gå in (men helst lämnar man ett litet bidrag). Anledningen till huset får ni veta längre ner i inlägget, men man kan säga att huset räddade kvar stenen i Sparlösa.

Sparlösa kyrka

Sparlösastenen upptäcktes 1669. 1685 byggdes koret om och då klövs stenen mitt itu och murades in var för sig. 1848 revs kyrkan och den nuvarande Sparklösa kyrka byggdes, återigen med runstenhalvorna inmurade. Bilden ovan visar teckning som en av upptäckarna ritade i slutet av 1600-talet.

Runstenen i Sparlösa

Fram till 1937 var stenhalvorna kvar i kyrkan.

Olle-Maja i Sparlösa

Detta är Olle-Maja. Det var hon som såg till att runstenen återigen upptäcktes. Mot slutet av sitt liv berättade hon att det fanns en sten under putsen som var ristad. Hon var med på tiden då den byggdes upp på nytt och mindes stenhalvorna. Man tittade då efter och hittade stenhalvorna. Det var 1937. Man plockade då ut stenen, satte ihop den och bevarande den på Sparlösa kyrkogård. Där trivdes den inte så bra, utan började vittra sönder.

Talkörer i Radio Skaraborg för Sparlösastenen

När stenen vittrade sönder behövdes den rustas upp och då kom man på idén med att den borde stå på museum i Stockholm. Detta var inte populärt i bygden och på bilden ovan ser ni en skanderande talkör som spelas in för Radio skaraborgare. Det är den i det före detta länet kända radioprofilen Claes Astin som spelar in. Det här var i slutet på sjuttiotalet och stenen åkte till Stockholm för att restaureras.

Sparalösasten kommer tillbaka

Det bestämdes att det skulle byggas ett hus till stenen och då fick den komma tillbaka. Den 7 juli 1982 kom stenen tillbaka från Stockholm.

Sparlösastenen tillbaka i Sparlösa

Såhär lyckliga är Sparlösaborna när stenen åter gick att beskåda i Sparlösa.

Sparlösastenen

Här står den, Sparalösastenen, inomhus och i alla sin prakt. Stenen är full av runor, men ändå vet man engetligen ganska lite om vad som står där. Den är lite ensam i sin årskull och därför är det svårt att veta vad vissa saker syftar på. På Wikipediasidan om stenen kan du läsa mer om vad som står och hur det tolkats.  Det finns också en fin artikel i Expressen om stenen och dess historia.