Wulan Ratna, Wa Ode; Runduma; 2005

Indonesien Berättar: Tusen gevärskulor, tusen fjärilarI Tranans novellsamling Indonesien berättar: Tusen gevärskulor, tusen fjärilar finns fem noveller skrivna av kvinnor. Jag recenserar dem här en och en.

Wa Ode Wulan Ratna är från ön Sulawesi och novellen Runduma handlar om livet och kulturen där. Novellens jag lever med sin far och hon är otroligt kär i Runduma. Fadern vill inte att hon gifter sig med honom och han är beredd att gå långt för att förhindra det. Det kommer att visa sig att kärleken inte är besvarad, ändå sprider fadern ut att flickan inte är oskuld och därmed inte kommer att kunna gifta sig någonsin.

Det var inte den novell som fångade mig mest av de noveller jag läst till idag, men det var en fin berättelse om hur kvinnor förlorar på krav på renhet och avhållsamhet före äktenskapet. Det är också en berättelse om skvaller och hur bykulturen kan påverka en ung flickas liv. Skrämmande såklart.

Läs mer: Adlibris, Bokus