Vem får nobelpriset i litteratur 2024?

Han Kang på bokmässan 2019

Klockan 13 idag smäller det, nobelpriset i litteratur 2024 presenteras! Efter att ha gissat rätt 2015 att det skulle gå till Svetlana Aleksijevitj från Belarus, har jag insett att jag aldrig kommer att lyckas med det igen. Jag kommer istället lyfta fram några som borde få det, men som av olika anledningar nog inte kommer att få det ändå. Jag har skrivit om dessa fyra idag på Kulturkollo.

Min favorit är i år som många andra år kroatiskan Dubravka Ugresic. har du inte läst Den ovillkorliga kaputulationens museum så gör det genast. Hon är inte helt lättillgänglig, men jag tycker att hon är helt fantastisk. men det blir nog ingen europé i år.

En annan het kandidat är Hanna Krall från Polen. Hon har skrivit faktatexter, likt Svetlana Aleksijevitj, men också en fantastisk roman, Den inneboende. I och med att Olga Tokaczuk nyligen fick nobelpriset det är väl chanserna för henne minimala, tyvärr.

Sedan vågar kanske akademin inte ge priset till en ryska? Om jag trodde att de vågar hade annars Ljudmila Ulitskaja varit ett hett tips.

Jamaica Kincaid är en annan favorit, som varken är europé eller kommer från ett land som nyligen fått det. Om man inte räknar henne som amerikan förstås. Hon är född på Antigua och det var ju ett tag sedan någon från Karibien fick det.

Men om man ska gå efter någon slags kvoteringstänk om kvinna och ickeéurope och dessutom fantastisk så kanske det skulle kunna skrälla till och bli Han Kang imorgon? Jag tror inte det, men det vore otroligt roligt!