Bokmässan 2019: Torsdag med grammatik, mingel och karaoke

Bokmässan är över och jag är fylld med minnen. Förutom alla fina möten med vänner och författare har jag spottat kändisar och ätit gott. Jag har även lyckats åka hiss och ibland även småpratat med Maria Sveland, Mats Strandberg och Markus Zusak. Jag har inte heller missat Jan Guillou eller Björn Hellberg på golvet. Bonus för i år var att jag spottade Magnus Uggla ett flertal gånger.

Nu är jag hemma igen. Eller inte hemma, jag befinner mig i min förenings övernattningslägenhet för att min egen lägenhet visas idag och imorgon. Jag har träffat så många av mina bokbloggarvänner och jag vill be alla kollektivt om ursäkt för att snack om denna försäljning under helgen. man kan saga som så att det strulade lite till sig under fredagen. men nu är det söndag och jag vet var jag ska sova i natt, även om det inte är i min egen säng.

Bokmässan har varit stressig, svettig och alldeles, alldeles underbar. Som vanligt. Och som vanligt har jag med mig för många böcker hem. Jag lyckades också med konststycket att glömma den jag helst ville läsa nu på tåget. Det var 10-tals senaste nummer om Sydkoreansk poesi, prosa och konst. Vi får se om jag får tillbaka den, annars får jag väl beställa en ny på deras hemsida. Förargligt i vilket fall.

Jag tänkte lägga upp saker från bokmässan under veckan som kommer och hoppas att ni inte tycker att jag är inaktuell. Jag har så svårt för att liveskriva direkt till bloggen från seminarierna,men vill ändå dela med mig av vad jag varit med om. Som den bookfluencer jag är har jag såklart redan delat med mig på mitt Instagramkonto.

Min torsdag i bilder

Jag kom till mässan och var rätt trött. Först lunchade jag med en kompis och sedan irrade jag mest runt. Sedan sprang jag på samma kompis igen och gick och fikade med henne istället för med talman Andreas Norlén som var tänkt. Men det var nog roligare i vilket fall.

Sara Lövestam pratar grammatik på bokmässan 2019

Ett seminarium hann jag med och det var Sara Lövestams Sagor om grammatik. Det var en helt fantastisk enmansshow som verkligen handlade om grammatik. För en språknörd som jag, som av en händelse också var särskilt bra på satsdelar i skolan, var det en underbar upplevelse! Nu ska jag läsa hennes bok Riddar Kasus hjärta och andra sagor om grammatik.

.Mingel-groupie med delar av bokbloggarmaffian

Sedan var det dags för mingel och här har vi gett upp gratisdrickandet och ställt oss i Gothia Towers bar. Det var roligt att träffa många av bokbloggarna igen och att prata och skratta med dem är halva nöjet på bokmässan!

Bibliotekskatten och hennes bror sjunger karaoke

Roligare skulle det bli. Kvällen avslutades med att Annette Bibliotekskatten, som fyllde år dagen till ära, bjöd på ett fint karaokenummer tillsammans med sin bror. Karaoketältet fanns i Gothias lobby och hade ställts dit – får man förmoda – för att vara extra välkomnande mot de sydkoreanska gästerna. Tyvärr gick jag själv upp och ”sjöng” eftersom det ändå inte var någon som lyssnade. Jag stötte på Jens Liljestrand vid frukosten dagen efter som kunde konstatera att jo, det var någon annan än vi närmast sörjande som hörde. Hjälp!