Roligt, dyrt och intensivt – semester på Kolmården

Det var definitivt roligt och intensivt och för den bekväma utan bil blev det också dyrt. Två dagar på Kolmården var dock värt sitt pris, det tycker i alla fall familjen Lager Ericson. Den minsta, som snart fyller tre, fick två oförglömliga dagar och trots att han kanske inte uppskattade det vi trodde att han skulle uppskatta mest.

En övernattning på Vildmarkshotellet inklusive två dagar på djurparken går på ca 3500 kr. Inte helt billigt, men man får nog säga att vi utnyttjade det till fullo.

Linbana på Kolmården

Besök på djurparken innebar fri åktur på linbanesafarit och det var en stor succé hos barnet.

Klappa getter på Kolmården

Det kan vara så att det roligaste var att få klappa getter. Efter denna aktivitet var besöket hos elefanterna och tigrarna en stor besvikelse eftersom han inte fick klappa dem.

Hugo med en ny tiger inhandlad på Kolmården

Vi passade också på att köpa några prisvärda leksaker och kläder som fanns i butikerna. Just prisvärdheten förvånade mig mycket. Den fina leksakstigern kostade 129 kr.

Bamses hus på Kolmården

Bamses hus var också en av huvudattraktionerna enligt sonen och på det lilla Bamses värld tillbringade vi åtskilliga timmar. Nästa år är Bamses värd utökat och mycket större.

Knattedisco på Vildmarkshotellet i Kolmården

Vi åt en fin middag på hotellets restaurang, men det ingick förstås inte (och var ganska dyrt) så det kan man inte kalla att utnyttja faciliteterna. Däremot när vi skulle gå och ta en öl i baren visade det sig att vårt barn ville joina knattediscot. Jag hade aldrig trott att vi hade en sådan fantastisk dansare i familjen!

Sista beställningen på Vildmarkshotellet i Kolmården

Vi kunde utnyttja den vackra utsikten och att hotellbaren hade en micro för vällinguppvärming.

Hugo badar på Vildmarkshotellet i Kolmården

Dagen efter utnyttjade vi spa-delen som jag hade ganska lågt ställda förväntningar på (jag är inte så förtjust i badhus). Där fick jag se mitt barn älska att glida runt i vattnet och doppa huvudet flera gånger, och varje gång han kom upp sa han ”inte palit” (inte farligt). Han har inga puffar eller badring pga att vi inte trodde att vi skulle bada. Det gick dock bra ändå på grunt vatten och med båda föräldrarna i närheten.

Delfinshow på Kolmården

Vi började andra dagens besök på Kolmården med en delfinshow. Det höll på att sluta i katastrof med en skrikande ointresserad unge, men blev rätt så bra. Han var lite intresserad iaf. Efter det gick vi till Bamses värld igen och så strövande vi omkring tills det var dags att ta bussen och tåget hem igen.