Recension: Törnqvist, Marit; Flickan som försvann; 2009

Flickan som försvannMarit Törnqvist är en svensk-holländsk författare, född i Uppsala men flyttade till Amsterdam vid fem års ålder. Hon skriver på holländska och får därför klassas som en holländsk författare i EU-läsningen. Flickan som försvann gavs först ut i Nederländerna och författaren har själv översatt den till svenska. Marit Törnqvists mor, Rita Törnqvist, har översatt Astrid Lindgrens sagor till holländska och Marit har varit konstnärlig rådgivare till museet Junibacken. Astrid Lindgrens sagor och miljöer har varit viktiga i Marits liv. Marits pappa, Egil Törnqvist, var svensk professor.

Flickan som försvann handlar om att gå emot strömmen. En flicka försvinner när hon trillar ner i en grop. I början försöker människor hjälpa henne, men när det inte går så återgår de till sina liv. En dag kommer en pojke och kastar ner garn i gropen. Flickan klarar av att klättra upp på garnet. Men när hon kommer upp har ingen tid att lyssna på vad hon har varit med om. Den enda som vill veta vad som hänt är en man som tagit hand om henne när hon låg i gropen. Eftersom hon är den enda som går emot strömmen så kommer han att finna henne.

Det var en vacker och tänkvärd saga som jag gärna skulle läsa för mitt barn. Tyvärr är det ofta så med vackra och tänkvärda berättelser att i alla fall mitt barn ratar dem till förmån för Mamma Mu och Alfons Åberg, men jag tänker att han kanske ändå är lite liten än (tre år). Det finns i vilket all mycket att diskutera med sitt barn i den här boken. Vad gör vi för dem som har det svårt? Kan vi göra mer? Ser vi varandra tillräckligt? Vad gör vi med dem som går emot strömmen? Boken bjuder också på underbara (och prisbelönta) illustrationer.

Jag hoppas att jag får läsa boken ikväll, men som sagt så är mitt barn nog lite för litet för de djupare frågorna.

UPPDATERAT

Det blev fiasko när jag läste den för sonen. Han storgrät och tyckte det var jättehemskt att flickan inte hade en mamma och en pappa. Så jag gjorde nog vad varje förälder skulle göra, slutade läsa och berättade en alternativ historia med en mamma och en pappa och en flicka som fick komma till dem.