Recension: Szabó, Magda; Dörren; 1987

DörrenTill nästa bokcirkelträff med Läsa jorden runt har vi valt den ungerska författaren Magda Szabo och boken Dörren. Det är en bok jag velat läsa länge och jag tyckte mycket om Izas ballad av samma författare. Boken gavs ut på Nilssons förlag 2020, men den gavs ut första gången på ungerska 1987.

En framstående författare, som också heter Magda, bor med sin man i en våning i Budapest. Hon ska anställa en hushållerska och valet faller på den lite märkliga Emmerentia. De lever sida vid sida, men lär känna varandra trots att Emmerentia är en säregen person.  När Magda adopterar en hund, är det Emmerentia som blir dennes främsta matte. Kvinnorna är mycket olika, men det växer fram en vänskap och tillgivenhet mellan de två. När Emmerentia blir svårt sjuk ställs Magda inför ett stort etiskt dilemma. Hjälpa Emmerentia eller svika ett löfte hon gett till henne?

Magda Szabo var under flera år på 50-talet, bannad av den kommunistiska regimen i Ungern. Hennes böcker ansågs politiska och förbjöds. Allt slutade med att de belönade henne med det prestigefulla Attila Jószef-priset. Helt plötsligt var hon rumsren igen. Denna historia vävs mycket skickligt in i romanen Dörren. Prisceremonin i parlamentet i boken är startskottet för bokens upplösning.

Dörren är en varm berättelse om vänskap och om en gåtfull kvinna som inte låter någon annan än Magda komma över hennes tröskel. Det är en udda vänskap och det är två fina kvinnor och deras olika liv. Magda har anställt Emmerentia och det försätter henne i lite knepiga situationer ibland. Jag drabbades lite av hennes ångest när hon inte låtit Emmerentia se färdigt ett TV-program för att hon inte är klar med sina sysslor. Boken har kvinnorna i fokus och det är kvinnors liv som skildras och i och med att Emmerentia är anställd av Magda, blir det också en fråga om klass.

Det ska bli oerhört spännande att diskutera Dörren eftersom den innehåller så många saker att diskutera. Det handlar om löften och svek, men också om olikheter och respekt. Jag tyckte också mycket om parallellerna till författarens eget förhållande till den kommunistiska regimen. En fråga att ställa i bokcirkelns är hur mycket av Magda Szabo som finns i bokens Magda.