Recension: Solnit, Rebecca; Men explain things to me; 2014

Men explain things to meEfter att ha stött på ordet ”mansplaining” och blivit utsatt för det, blev jag sugen på att läsa om det i boken Men explain things to me av Rebecca Solnit. Jag trodde att den korta boken skulle handla om vad den utger sig för att göra, men det visade sig vara en essäsamling där Men explain things to me är en.

Rebecca Solnit berättar i sin essä om män som förklarar saker för henne att hon träffat en man som frågade vad hon sysslade med. Hon sa att hon skrev böcker och att hon skrivit ganska många. Han ville veta mer och då berättade hon om den senaste boken som handlade om fotografen Eadweard Muybridge. Mannen avbröt henne då med att berätta om en annan bok om samme man som nyligen utkommit och detta gör Solnit aningen ställd eftersom hon inte känner till det. Ju mer han berättar, desto mer börjar Solnits kompis att förstå att han pratar om hennes bok. Kompisen sa upprepade gånger ”Men det är ju Rebeccas bok!” men det tog en lång stund innan det gick upp för mannen. Då blev han ställd, men bara för några sekunder. Sedan fortsatte han att förklara saker.

Scenen är målande och vi är många som varit med om att ofrivilligt fått något förklarat för oss eller till och med fått en föreläsning om något vi mycket väl känner till, kanske till och med bättre än den som berättar. Kvinnor mansplainar också, men de flesta är män. Det är bra att vi blir uppmärksammade på fenomenet så att vi kan lära oss att säga ifrån.

I övrigt består essäsamlingen av flera extremt kapitalistkritiska texter. Jag förstår att Solnit är mycket vänster och att vi nog inte skulle rösta på samma parti om vi båda bodde i Sverige. Hennes engagemang för kvinnor som utsätts för våldtäkt och annat våld är desto mer imponerande och hon skriver mycket om hur vi måste utkämpa ett evigt krig mot män som slår och dödar kvinnor. Slutsatsen i boken håller jag också med om. Feminismen behövs fortfarande, men vi har uppnått en massa saker. Det är feminismen som gjort att vi har kvinnlig rösträtt, könsneutrala äktenskap och ett krig som förs mellan konservativa och liberaler, inte män och kvinnor.