Recension: Shafak, Elif; Heder; 2012

HederElif Shafak är en frispråkig feminist från Turkiet och hennes bok Heder handlar om ett hedersmord som en son begår mot sin mor när han upptäcker att hon har en utomäktenskaplig förbindelse.

I första kapitlet får vi möte Esma som väntar på sin bror, mördaren, som släpps från fängelset. Efter det får vi en berättelse som sträcker sig långt tillbaka i tiden och börjar i en liten kurdisk by i östra Turkiet. Där får vi följa tvillingarna Pembe och Jamila. Pembe gifter sig med Adem och flyttar så småningom till England. Hon får något hennes mor aldrig får – en son. Honom behandlar hon som en sultan. Pembes och Adems barn Iskender, Esma och Yunus växer upp i England och formas alla tre ganska olika av sitt nya hemland. Iskender är den som kommer att radikaliseras. Föräldrarna präglas också av nya influenser och det faktum att deras äktenskap aldrig varit bra gör att de finner olika utvägar för att komma ur det.

Det är en hemsk bok, såklart, men samtidigt är den jordnära och det går att förstå de olika personernas känslor. Uppväxten och kulturen präglar alla i familjen och de har olika svårt att ta sig ur gamla invanda mönster. Pembe, som alltid har mer moderna värderingar har själv fallit i fällan och uppfostrat sin som som en kung. Sedan står hon förvånat och ser på när hans beteende blir alltmer radikalt. Adem är den mer traditionella av de två, ändå är det han som omprövar sin åsikter först.

Att Shafak är feminist råder ingen som helst tvekan om. Skickligt väver hon samman patriarkala strukturer i det turkiska samhället med mer västerländska idéer om emancipation och jämställdhet. Jag tyckte om boken, men det jobbiga temat gjorde att jag inte direkt sträckläste den. Slutet är fantastiskt bra och jag kan avslöja så mycket att det är en liten twist, vilket jag inte såg komma trots att jag fått hintar igenom hela boken.