Recension: Schreiber, Johanna; Ett lyckligare slut; 2023

Ett lyckligare slutEtt lyckligare slut är tredje och sista delen i Johanna Schreibers serie om förlaget Schantz. Vi har fått följa vännerna Emily och Clara och nu är det dags för den tredje vännen Daniel. Han får dela huvudrollen med Karin Ekman, hans chef.  Böckerna om Schantz förlag ges ut på Norstedts. Jag och Johanna känner varandra genom sociala medier och hur jag hanterar det, kan du läsa här.

Daniel är hela bokbranschens mest eftertraktade singel, men att hans glädje i sprit och festande är ett missbruk är det fö som förstår.  Karin Ekman har själv levt ett utsvävande liv förut och förstår precis vad det handlar om. En dag fastnar de i en hiss på bokmässan och de kommer varandra närmare. Karin är Daniels chef och hon behöver honom för att hantera sin medpartner i företaget, Jack Schantz. En man vi börjar förstå att hon inte har ett helt okomplicerat förhållande till.

Hos Daniel finns en ouppklarad gammal romans med bästa kompisens blivande fru Ebba och Karin längtar efter barn. De båda bär på stora sorger och ju mer de arbetar tillsammans, desto närmare kommer de varandra. De ska tillsammans rädda företaget och samtidigt växer något annat fram.

Jag tycker mycket om trilogin om bokförlaget Schantz och även om den här tredje delen inte är den bästa, så var den bra nog. Den är mysig och tar upp problematiken med åldersskillnad när kvinnan är den äldre. Dels finns det fördomar, men dels så är det ett biologiskt problem för en man som vill ha barn att bli tillsammans med en äldre kvinna. Jag tyckte att det var fint skildrat och helt utan pekpinnar eller floskler.

En extra krydda för mig som bokälskare är att boken (och detta är ingen spoiler) både börjar och slutar på bokmässan. För egen del avslutade jag läsningen på tåget hem från mässan.