Recension: Sánchez, Clara; Aningar; 2008

AningarDet nystartade förlaget Sadura har gett ut Clara Sánchez bok Aningar på svenska 2014 och jag blev såklart nyfiken på en nyutgiven spansk författare med tanke på min semesterutmaning.

Julia och Felix och deras son Tito åker på semester till en spansk kuststad. Precis när de kommit fram åker Julia för att köpa mjölk till pojken och råkar då ut för en bilolycka. Felix får samtal från sjukhuset att hon befinner sig där, medan Julia vandrar omkring i den lilla staden i ett drömliknande tillstånd och letar efter sin familj. Vartannat kapitel följer Felix och hans oro och vartannat Julias dröm och kamp för att komma tillbaka till verkligheten.

Egentligen är inte detta min typ av bok. Jag blev helt enkelt förblindad av att den var spansk när jag bestämde mig för att läsa den. Men så var den faktiskt inte så illa som jag först misstänkte. Jag fångades av Clara Sánchez sätt att träffsäkert beskriva drömmen med de ologiska vändningarna och Julias oförmåga att hitta tillbaka till semesterlägenheten. Men det sägs ju ofta att de som berättar om sina drömmar är de tråkigaste personerna och så är det tyvärr lite här också. Det är inte förrän på slutet som du förstår varifrån alla saker i Julias dröm kommer ifrån och det blir många gånger lite långtråkigt. Boken är 450 sidor lång och skulle definitivt tjäna på att kortas ned. Jag har lite synpunkter på slutet också och Julias och Felix eventuella förmåga att få ett bra äktenskap, men jag vill inte spoila för mycket genom att gå in i detalj på det. I övrigt hade boken en bra flyt och det var spännande och jag var intresserad av hur det skulle sluta, vilket gjorde att jag läste ut den tämligen snabbt.