Recension: Novellix (red); Fyra kvinnliga pionjärer; 2022

Fyra kvinnliga pionjärerNovellix är ett förlag som ger ut noveller i askar. De brukar ge ut en till internationella kvinnodagen och så skedde även i år. Fyra kvinnliga pionjärer är en dikt- och novellsamling med Gertrude Stein, Stella Kleve, Charlotte Perkins Gilman och Edith Södergran. Alla novellerna/diktboken kan köpas som ask, men även separat.

Gertrude Stein – Milda Lena: En novell om en kvinna som alltid gör allt för att passa in och som tycker att en egen vilja är överskattat. Hon klarar sig bra genom livet, men släktningar vill se henne gift. Hennes liv får ett brutalt slut. Författaren porträtterar Lena naivistiskt och närmast ironiskt, men vi som läsare får inte veta om hon avser att driva med personerna eller med läsarens stereotypa föreställningar. En mycket intressant novell, som krävde en del av mig som läsare. Novellen är från 1909.

Stella Kleve – Pyrrhussegrar: En kvinna kommer till ett sanatorium för att dö. Hon gör det för att hon vägrar att ge efter för sina erotiska lustar. Texten är ett starkt ställningstagande för kvinnans fria sexualitet, något som inte togs emot väl bland dåtidens feminister. Idag är knappast något av innehållet kontroversiellt. Novellen är från 1886.

Charlotte Perkins Gilman – Den gula tapeten: Jag har läst och recenserat Den gula tapeten förr och den ingår i den feministiska litteraturkanonen. Det är dock första gången jag läser den i svensk översättning. En kvinna ligger i ett rum och har diagnostiserats med att vara nervklen och får varken läsa eller skriva. Hon håller på att bli vansinnig. En oerhört välskriven och träffsäker feministiska analys från 1890.

Edith Södergran – Valda dikter: Jag har läst och recenserat Edith Södergran förut och hon ingår också i den feministiska litteraturkanonen. Dikterna i den här samlingen är från 1916-25.

Jag tycker att den här lilla samlingen med feministiska pionjärer är en fullträff! En fin blandning, trots bara fyra verk. Att Stella Kleve, med sin utskällda novell, fick vara med var lite pricken över i:et. Det är ibland lätt att glömma dem som var så före sin tid att de inte fick något erkännande under sin livstid.