Recension: Lahiri, Jhumpa; Sankmark; 2008

SankmarkBrombergs förlag gav i år ut Sankmark av Jhumpa Lahiri på svenska. Jag deltar just nu i en bokcirkel om boken på Facebook (även om ett misstag från posten gjorde att boken blev väldigt sen).

I centrum för historien står två indiska bröder, Subhash och Udayan, den ensa lugn och sansad och den andra spirituell och politiskt engagerad. Subhash flyttar till USA för att plugga och blir  doktorand i kemi och Udayan blir kvar i Calcutta för att göra revolution i den kommunistiska naxalitrörelsen. När Udayan dör återvänder Subhash till Indien och gifter sig med Udayans fru, som bär på hans barn. De flyttar till USA för gott.

Sankmark är en släkthistoria som sträcker sig från 40-talet fram till idag. I centrum står de två bröderna, men jag tänkte givetvis mycket på de kvinnliga karaktärerna i boken när jag läste den. Gauri, hustru till båda bröderna, fick en klassisk feministisk roll i boken som den kvinna som värdesätter friheten framför familjen. Hennes roll i den förste makens politiska liv får vi veta mer och mer om under hela resans gång, vilket är mycket spännande. Hennes dotter Bela är den kringflackande kvinnan som aldrig finner ro. Hon får betala priset för alla familjehemligheter och mammans svek.

I boken är det tydligt att kommande generationer får betala priset för lögner. Det som skyddar ett barn bäst är att från början veta sanningen. Det är nog det starkaste jag kommer att ta med mig från berättelsen. Det andra viktiga temat är socialistisk revolution, eller snarare terrorism och hur egoistiskt det är. Att målet skulle helga medlen är en farlig tanke och i Sankmark får vi en bild av hur det kan gå till. Utan att avslöja så mycket kan jag säga att det inte var så överraskande att den idealiserade bilden oftast inte stämmer med verkligheten.

Jag tyckte om boken, men jag blev inte så fast som jag hade önskat. Jag sträckläste den på slutet för att jag var hemma med febersjukt barn och inte kunde göra så mycket annat. Annars hade den nog tagit lite längre tid att läsa den. Men jag tyckte mycket om kvinnoporträtten och att Lahiri visade baksidan med antidemokratiska frigörelseorganisationer.

Andra bloggar: Bokmoster, Lyrans Noblesser, Lottens bokblogg, och dagarna går

1. […] Sankmark av Jhumpa Lahiri Feministbiblioteket […]