Recension: Laestadius Larsson, Anna; Kärlekens bakgata; 2024

Kärlekens bakgataDet har blivit populärt att skriva deckarhistorier i historisk miljö med kvinnor och kvinnors rättigheter i centrum. Anna Laestadius Larssons bok Kärlekens bakgata är en av dem. Den är utgiven på Piratförlaget och jag lyssnade på den på Storytel uppläst av Angela Kovacs.

Ellen driver en juridikbyrå för kvinnor. Hon har läst juridik i Uppsala, men inte tagit examen. Byrån kan hon driva för att mormodern är förmögen. När boken börjar fåt hon veta att förmögenheten är slut och att hon därför bör gifta sig, innan deras obestånd nått andra. Men Ellen vill inte gifta sig eftersom hon inte vill bli av med sitt oberoende, så hon kämpar på.

När den fattiga flickan Rakel försöker stjäla Ellens cykel, påbörjar de ett samarbete som tar dem in i farliga miljöer bland stockholms prostituerade. De stöter också på detektivpolisen Johan, som växt upp i en sådan miljö. Det verkar som om några går runt och mördar prostituerade, men det ser ut som självmord och inom polisen vill ingen ta tag i det, förutom Johan. Hans, Ellens och Rakels vägar korsas igen.

Jag tyckte om Kärlekens bakgata, men det finns saker att förfina till nästa del. Det var lite för många lösa trådar på slutet och då menar jag inte sådant som kan komma senare, utan mer saker som bara slutade utan att så att säga få ett slut. Det märks att det är skrivet för att vara en serie och jag hade nog fångats mer om det var lite mer utförligt både gällande karaktärer och intrig. Det var ändå trevlig läsning och jag kommer förmodligen att läsa vidare när del två kommer.