Recension: Kronlöf, Bianca; Brev till mannen; 2021

Brev till mannenBrev till mannen av Bianca Kronlöf har verkligen blivit hajpad som ny feministisk bok. Var du än vänder dig med frågor om vilken feministisk bok du ska köpa eller läsa, kommer du att få flera som svarar Brev till mannen. Jag och min feministiska bokcirkel var väl därför tvungna att läsa den. Jag valde att lyssna på författarinläsningen på Storytel. Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag.

Brev till mannen är just ett brev till män. Den är till dem som vill vara feministiska och kanske inte alltid förstår. Den är till dem som gör kvinnor illa och dem som inte gör det. Hon skriver också brev till sin ofödda son, sin far och sin farfar. Även om boken ska vara inriktad på vad män kan göra, innehåller den många anekdoter från Biancas eget liv. Till exempel berättar hon om att hon själv blivit våldtagen, att hennes farfar slog hennes farmor och att hon haft en kollega som öppet berättat om sexköp han gjort.

Jag kände genom hela boken att jag inte riktigt var målgrupp. Det känns som att den här boken egentligen riktar sig till unga kvinnor. Det kan säkert finnas en enorm igenkänning hos yngre, som jag kan känna att jag nog är för gammal för. Jag vet inte om den skulle fylla sin funktion att sätta den i händerna på skeptiska män, men tonen är i vilket fall inte för aggressiv eller otrevlig. Bianca gör allt för att vara pedagogisk, men för en 45-åring som jag blir det såklart aningen övertydligt.

Det var trevligt att lyssna på Bianca Kronlöfs egen inläsning av sin bok och det är bra att den har typen av böcker fortfarande skrivs. Jag hoppas att det finns någon man därute, som är en sådan man som borde ha fått brevet, som läser och tar till sig, men det är nog en ganska naiv förhoppning. I bokcirkeln var alla tämligen ljumt inställda till boken, för liksom jag, kände de sig inte som målgrupp.