Recension: Berg, Elvira; Ellens val – Sommarnätter; 2024

SommarnätterHäromdagen skrev jag om senaste boken i Doggerland-serien och här kommer en recension av senaste i Ellens val, Sommarnätter. Ellens val ska bli tio delar och de två sista skrivs av Helena Dahlgren, som också skrev de två första. Sommarnätter är skriven av Elvira Berg. Böckerna ges ut på Lovereads och jag lyssnade på Storytel, inläst av Ella Schartner.

Ellen oroar sig för sin man Carl, som verkar ha fått problem med balansen? Ingeborg kommer hem från Sundsvall efter att hennes pappa dött. Hon står fortfarande i valet och kvalet om hon verkligen ska gifta sig med Anton. Antons pappa vill att hon ska bli herrgårdsfru, men hon vill arbeta som läkare. Elisabet Sporre vill också att de ska gifta sig så att de kan sätta sina planer i verket att hon ska bli herrgårdsfru. Elisabet sörjer sin kärlek Leo, som aldrig kommer att lämna sin fru. Men så hittar hon en ny trevlig man i advokaten Samuel.

Det är Elisabet, Ingeborg och i viss mån Ellen som är i fokus i den här boken. Alla karaktärerna får inte plats i varje bok och det är nog ett klokt drag. Annars känner man igen sig mycket, det handlar om pensionatet, kvinnoföreningen och lite om universitetet. Jag tycker dock att det är lite väl mycket heta nätter som känns lite för malplacerade. Men framförallt är det lite väl Puckett som skaver rent tidsmässigt. I den här boken är det Elisabet som sätter sig upp mot sin konservative far på ett sätt som jag tror vore helt oacceptabelt på den tiden. Även Ingeborgs karriär på sjukhuset känns osannolik, då hon också trotsar kollegor.

Det är sommaren 1918 och vi klan föreställa oss att det blir mörkare och mörkare nu. Jag hoppas på ett bra slut i de två sista böckerna och att Helena Dahlgren knyter ihop allt. Det tror jag att hon kommer att göra, hon är ju trots allt en av författarna bakom idén Ellens val och jag gillade nog hennes böcker bäst.