Recension: Beischer, Sara; Mamma är bara lite trött; 2016

Mamma är bara lite tröttKulturkollo ordnar bokcirklar och jag hängde på en när det handlade om Sara Beischers bok Mamma är bara lite trött. Jag hade varit sugen på den ett tag och dessutom fanns den på Storytel.

Minna är lärare och är gift och har två barn. Hon har det ganska stressigt med hämtningar, lämningar och vab. Samt aktiviteter, tid för träning och så karriären. Det blir bara värre och värre och hon dras in i en negativ spiral. Bästa kompisen Carina, med de perfekta barnen och det perfekta livet, gör inte saken bättre. Så börjar Minna misstänka att maken är otrogen och en dag håller det inte längre. Hon kraschar. På väg tillbaka arbetstränar hon på en blomsterplantage och där träffar hon Iris, som har en helt annan inställning till livet och som får Minna att tänka på ett annat sätt.

Delvis är den här boken lie väl mycket igenkänning för att jag ska tycka att det bli en njutningsfull läsning. Det är lite för mycket vardagsrealism som jag kan direkt relatera till. Samtidigt är det en bok om psykisk ohälsa som jag inte rikgit kan relatera till och som gör att det blir lite mer spännande läsning för min del. Ibland är det ju roligt att känna igen sig, ibland är det bara jobbigt. Beischer skriver otroligt realistiskt så det blev tyvärr lite för plågsamt i början. Jag kan tänka mig att om man själv gått in i väggen någon gång skulle man kunna tycka att hela boken är för nära.

Boken är bra. Hela sjukdomsförloppet känns realistiskt. Minna är en person som bryr sig mycket om vad andra tycker och det leder till negativ stress som får henne tillslut att krascha. Jag tvivlar inte på att det är så många människor, framförallt kvinnor, lever. Jag känner inte igen mig själv i den stressen, även om jag levt nära gränsen till väggen också. Andra delen då hon träffar Iris är också bra och känns som en bra motvikt till den första delen. Jag funderade mycket om vad som händer sen. Kommer Minna att jobba igen? Kommer hon och maken att fixa äktenskapet? Kommer hon någonsin att kunna sätta sig upp mot Carina och andra i bekantskapskretsen? Jag tror att jag skulle läsa en uppföljare om det kom. Mamma är bara lite trött var i vilket fall som helt en utmärkt bokcirkelbok.