Recension: Arnqvist Engström, Frida; Gerillaslöjd; 2014

Frida Arnqvist Engström bloggarGerillaslöjd om slöjd och hantverk och den politiska dimension som finns i den garngraffiti vi nu ganska länge kunnat skåda på gator och torg. Nu har hon skrivit om det som kallas craftivism i en bok – Gerillaslöjd. Självklart vill jag läsa en bok som tar upp hur slöjdande kan vara feministiskt!

Arnqvist Engström har talat med människor som varit pionjärer när det gäller alternativ gatukonst. Det handlar om dem som stickar, broderar och gör konst i smuts. De drivs alla av att vilja göra världen vackrare och protestera mot orättvisor i världen. Hon pratar bland annat med kvinnor som hade som mål att uppvärdera gamla kvinnliga traditioner såsom stickning och broderi och hitta tillbaka till den kvinnokraft som finns i dessa gamla hantverk.

Boken är inte bara en beskrivning av olika konstnärer och deras visioner, den innehåller också praktiska tips om hur du själv gör en garntag (stickar något du syr fast på ett offentligt ställe) eller broderar en feministisk tavla i korsstygn. Jag hann själv inte läsa mer än ett kapitel innan jag började googla på de företag som nämns i boken och som säljer broderiset och småskaligt producerade saker; Etsy och Fuldesign för att nämna två. Självklart vill jag brodera feministiskt korsstygn!

Jag håller inte med författaren och intervjupersonerna i boken att kapitalism är av ondo, men det gör inte att jag automatiskt inte gillar det de gör. Jag tycker tvärtom att det är roligt att slöjden har fått en politisk dimension och att det har blivit lite riv i exempelvis broderiet. Jag älskar ju att brodera, men att ha en bonad på väggen har inte känts aktuellt förrän jag sett alla roliga och fina som gjorts av gerillaslöjdare därute. Jag tackar Frida Arnqvist Engström för att hon öppnat mina ögon och fått mig intresserad av att brodera igen och kanske till och med sticka. Mer slöjd åt folket, framförallt gerillaslöjd! Får jag hoppas att någon gång i framtiden få se något roligt och coolt inslag på Slöjdmässan i Hjo?