Recenserar bok om Europatanken i Tidningen Nu

Bok om Europatanken i Tidningen Nu

Jag, EU-kommissionär Cecilia Malmström och Stockholmspolitiken (L) Rasmus Jonlund har i veckan recenserat böcker om EU och Europatanken i Tidningen Nu. Mycket fint sällskap tycker jag som blott är bokbloggare i dessa dagar.  Cecilia Malmströms tips  är boken Världen av igår av Stefan Zweig och Rasmus Jonlund Nein! Standing up to Hitler 1935-1944 av Paddy Ashdown. Jag har inte läst någon av böckerna, men de låter mycket intressanta!

Mitt tips gick till Ali Smith och hennes bok Höst om människor i kölvattnet av brexit. Den boken är ganska så ny, men nyare är uppföljaren Vinter, som också handlar om Europa och brexit.

Min recension

En bok som illustrerar EU och Europatanken var uppdraget. Finns det något sådant som inte är en ren fackbok? Jag behövde inte fundera länge förrän jag kom att tänka på den brittiska författaren Ali Smiths fantastiska bok Höst. Det är ett halvår efter Brexit och huvudpersonen Elisabeth ska skaffa ett nytt pass. Varje gång är det något som är fel eller något nytt som ska fyllas i. Hela problematiken med passet för Elisabeth att fundera över sin identitet. Hon känner sig rotlös och utan tillhörighet när hon inte får ett pass. Symboliken är träffande.

Boken handlar om Elisabeth, som är 30-årsåldern, och hennes vän Daniel, 101 år. Det är en vänskap som varit betydelsefull för Elisabeths intellektuella utveckling och Daniel har fungerat som en låtsasmorfar för henne. Höst skildrar vänskapen mellan flickan och sedermera kvinnan och den äldre mannen. Samtidigt råder det fullständigt kaos runtomkring dem, där sekvensen med passet och andra anekdoter visar på ett Storbritannien i förändring och ett land med identitetskris. Det är en mycket fin bok om kärlek och samtidigt en ganska så underhållande bok om det kaos som blev.

När jag läste Höst fastnade jag mer för relationen mellan Daniel och Elisabeth än för allt runtomkring. Men nu när jag i efterhand tänker på den och vet vilket fullständig parodi som skulle följa på folkomröstningen så skulle jag vilja läsa den igen. De små brexit-glimtar vi får kanske skulle te sig ännu mer underhållande vid en omläsning. Höst är en del av en kvartett och boken Vinter har också kommit på svenska. I den får en kroatisk flicka agera symbol för EU-projektet och en trasig familj får vara de europeiska länderna som behöver samsas och hitta en väg framåt. Vad Vår och Sommar kommer att handla om blir spännande att se!