Nobelpriset i litteratur: Grattis Annie Ernaux!

Annie Ernaux

Grattis Annie Ernaux till nobelpriset i litteratur 2022!

Annie Ernaux skriver självbiografiska böcker. Hon sägs vara moder till den autofiktiva våg som vi kan se i litteraturen, men Kulturnyheternas litteraturkritiker Ulrika Milles säger att hon själv skulle värja sig mot uttrycket, då hon är noga med att inte blanda in fiktion i sina böcker.

När priset tillkännagavs i Börshuset av Akademins ständiga sekreterare Mats Malm, berättade han att akademien inte fått tag på Annie Ernaux än, men hoppades att hon skulle nås av nyheterna. Vi som följde sändningen förstod senare de fått tag på henne strax efter tillkännagivandet. Kulturnyheterna fick tag på henne strax efter och då sa hon såhär:

– Jag blev väldigt förvånad. Det är en stor ära och ett stort ansvar.

I Sverige ges Annie Ernaux ut på Norstedts och såhär säger hennes förläggare Lisa Lindberg, i ett pressmeddelande:

– Vi är oerhört glada och stolta över att Annie Ernaux tilldelats årets nobelpris. Jag har som förläggare på Norstedts haft glädjen att återintroducera hennes författarskap i Sverige. Hon är en mästare på att förmedla stora teman i det lilla formatet. Hon utgår ofta från sitt eget liv som kvinna, som dotter, som älskarinna och som klassresenär och lyckas vidga begreppen. Språket är exakt, rakt och med en väldig skärpa och till svenska ypperligt översatt av Maria Björkman.

Lisa sa till SVT precis efter utnämningen att om man vill läsa Annie Ernaux, kan man börja med Åren som gavs ut på svenska 2020. Även Min far och Kvinnan, från början av hennes författarskap fungerar som en bra start. De böckerna har getts ut som en samlingsvolym av Norstedts.

En bok det också talats mycket om är En flickas memoarer, där hon berättar om en abort hon gjorde på 60-talet när det inte ens var lagligt i Frankrike. Det är den boken jag är mest sugen på och ska införskaffa så fort jag kan (det brukar ju ta lite tid med nobelpristagare såhär i oktober), eller så läser jag på Storytel (tips till dig som har den tjänsten).