Mitt feministiska bok- och kulturår 2012

Såhär på nyårdagen tänkte jag göra en sammanfattning av mitt kulturår 2012. Eller kanske mitt år kort och gott. Livet som småbarnsmamma har gjort att jag läser mindre och går på färre museum, men det är långt bättre än vad jag någonsin kunde drömma om innan jag fick Hugo i mitt liv. Och livet med honom är ju så klart också fantastiskt mycket bättre än innan. Hur som helst, här kommer året 2012 med Feministbrud:

Januari

Mor och son i solhatt

Hanna badar i poolen

Jag var mammaledig och vi försökte oss på en första resa med Hugo. Det blev Lanzarote och inte helt som vi har tänkt oss eftersom Hugo krävde både omsorg och skugga. Dessutom var det kallt på kvällarna och vin på balkongen efter mörkrets inbrott var inte att tänka på. Men på plussidan kom att maten var fantastiskt god. Och badade gjorde vi lite ändå. Och även läste en del.

Februari

35-åringen

Jag fyllde 35.

Mars

Riksdagen

Jag började jobba igen. Det var roligt. Jag började halvtid på mitt nygamla jobb som webbredaktör på Folkpartiet och halvtid på ett nytt jobb som förbundssekreterare för Liberala Kvinnor.

Hugo river sönder böcker

April var månaden då vår son blev rörlig och inte lät bokhyllan vara ifred. Nu har vi otaliga sönderrivna böcker att laga.

Maj

Japanska körsbärsträd i Hammarby Sjöstad och jag

Underbara maj i Hammarby Sjöstad.

Nawal El Saadawi

Liberala Kvinnor var med och ordnade ett seminarium om tvångsäktenskap med föreningen Glöm inte Fadime och Pela. Den världsberömda författaren Nawal El Sadaawi var en av talarna!

Stockholms stadsbibliotek

Veckan före midsommar var jag mammaledig på nytt, men bara för en vecka. Jag passade på att utmana mig själv med att läsa en massa böcker från de nordiska länderna. Det gav mig otroligt mycket och jag höll på med projektet intensivt hela sommaren. Det blev flera besök på stadsbiblioteket.

Kummelhålet på Landsort

Vi firade som vanligt midsommar på underbara Landsort.

Kontraster Klaipeda/Nida

Thomas Manns sommarhus i Nida

Vi åkte hela familjen till Litauen och upplevde en stor bladning av trött arkitektur, kitsch och underbar natur och kultur. Här ovan är jag och Hugo vid nobelpristagaren Thomas Manns sommarhus i Nida på Kuriska näset. Vackrare plats för ett sommarhus är är nog svårt att finna.

Augusti

Läckö Slott

Vi var i Lidköping länge och såg på OS och hade det skönt. Hugo var inte lika förtjust i sport-tittandet utan slog sönder TV:n. Vi hann med ett besök på Läckö Slott. Där var det en utställning av Lennart Nilsson med foton från provrörsbefruktningar. Det kändes viktigt.

Citat på Pojken i hiss 54

Jag fann att jag var citerad på baksidan av Karin Alfredssons Pojken i hiss 54. Stort!

Hugo öppnar paket

Hugo fyllde ett och började på dagis.

Tre ordöfrandekandidater i Liberala Kvinnor

Liberala Kvinnor hade landsmöte i Västerås som jag ordnade och vi hade tre ordförandekandidater; Anna Mårtensson, Anna Steele och Fatima Svanå. Anna Steele, hon med micken på bilden, valdes.

Nordens flaggor

I November avslutade jag min Norden-utmaning som var årets mest ambitiösa projekt. Jag läste minst fem böcker från varje nordiskt land, uppdaterade med minst en ny feminist från varje land samt läste minst en bok från Grönland, Färöarna och Åland. Jag är så nöjd med att jag rodde projektet i land och jag har lärt mig så otroligt mycket om kvinnor, feminism och kvinnolitteratur i Norden.

December

Jag rodde iland ytterligare en ambitiös julkalender, detta år om feministiska resmål. Jag lyckades även vinna en bloggtävling genom Fiktiviteters julkalender.

Jag deltog i Sydsvenskans deckarjury och citerades i tidningen angående ettan på min lista och tvåa på den totala: Den skrattande polisen av Sjöwall/Wahlöö.

Feministiska julklappsböcker 2012

Jag fick massa spännande böcker i julklapp!

Gott nytt år kära läsare! Detta året kommer att bli ett minst lika intensivt bok- och kulturår som det förra. I alla fall på Feministbiblioteket. Det är ett nyårslöfte!