Mitt feministiska bok- och kulturår 2011

Gott nytt år alla läsare! Som sig bör en nyårsdag tänkte jag sammanfatta året som gått. Det blir inte bara feministiska och kulturella inslag, utan en och annan privat händelse smyger sig också in.

Januari

Jag var en glad och lycklig blivande mamma.

Februari

Feministbiblioteket och Liberala kvinnor goes love: Ordnade tillsammans med Liberala kvinnor en läskväll på Alla hjärtans dag i kärlekens tecken. Jag läste ett stycke ur Sofia Nordins Det händer nu och Catrine Norrgård läste ett stycke ur Jeanette Winstersons Skrivet på kroppen.

Efter seminariet den 14:e blev jag sjukskriven för gravidillamående.

Min svärmor gick bort i slutet av februari och saknaden efter henne var och är fortfarande enormt stor.

Mars

Jag kräktes, tittade på skidor och läste deckare. Aktiviteten här på bloggen var nästan nere på noll. Orkade i princip ingenting.

Livet återvände.

Vi firade min födelsedag den 25 mars istället för den 25 februari (eftersom svärmor låg för döden på min riktiga födelsedag). Jag fick en resa till Budapest av min man. Vi behövde verkligen få resa bort ett par dagar och trots att jag fortfarande inte mådde helt bra hade vi tre fantastiska dagar i ett vårlikt Budapest. På bilden står jag över Donau med slottet i bakgrunden.  Läs om den resan här.

Maj

Jag och Andreas åkte till London, som vi planerade redan i januari. Även här fick vi underbara dagar och jag mådde hyfsat bra och vi kunde göra nästan allt som vi ville. Vi bodde fint i Islington hos en kompis som var tillfälligt i Sverige och där kunde vi tillbringa kvällarna, nära hem. Jag köpte många bra böcker där varav några som jag senare recenserat i Magasinet Neo. På bilden ses jag framför British museum. Läs om den resan här.

Juni

Midsommar firades på Landsort som vanligt. Denna sommar utan min svärmor. Mycket märkligt.

Jag var feminist i praktiken och lärde mig köra båten. Hugo ska inte tro att det bara är pappa som kan det!

Juli

Jag jobbade mina sista dagar innan semester och föräldraredighet i Visby under Almedalsveckan. Aldrig förr har jag tänkt på hur brant Visby är. Allt gick dock bra!

Semestern inleddes med ett besök hos mina föräldrar i Lidköping, inklusive Slöjdmässan i Hjo. Jag kunde konstatera att andelen sexistiska smörknivar drastiskt har minskat på mässan. Mycket positivt. Läs mer om den vistelsen här, här och här.

Vi åkte till Skagen med Andreas familj. Här är vi på Skagenmuséet och jag beundrar Anna Anchers verk. Mycket trevlig resa som ni kan läsa mer om här.

Jag slappade och läste på Landsort. Och jag var jättetjock.

Augusti

En lång väntan och ny sjukskrivning, denna gång för karpaltunnelsyndrom. Jag blev betydligt mer aktiv och bloggade dagarna i ända. Det hade kunna sluta värre eftersom jag hade ett skenande blodtryck och borde tagit det mycket lugnare. Jag bestämde mig för att blogga, inte bara recensera böcker, här på Feministbiblioteket och lade ner min förra blogg. Det gjorde succé för besöksstatistiken.

Den 4 september kom han då äntligen – lilla Hugo.

Jag var mammaledig. Och bloggen slog nya besöksrekord.

Bloggen lever, jag läser och Hugo mår bra.

Jag fick fina julklappar.

Jag köpte fina julklappar till Hugo.