Låtar vi minns: Män som kör och total frihet

Idag tänkte jag introducera en oregelbunden följetong. Jag tycker om musik, men det blir inte alltid att jag tar mig tid att lyssna. När jag tränar brukar jag alltid ha musik i lurar, men det har ju blivit lite lite av den varar på sista tiden. Eftersom jag nu börjat jobba hoppas jag på bättring!

Hur som helst så tänkte jag presenterar strofer ur låttexter som berört mig på olika sätt, antingen för att de är tänkvärda och bra eller för att de bara är patetiska och därigenom roliga. Alla är inte feministiskt intressanta, men flera kommer säkert att vara det.

Å jag vill veta varför pappan i familjen alltid kör, är de nått bara han förstår?

Raymond och Maria – Storstadskvinnor faller ner och dör

Kommentar: Detta citat har fått illustrera ett tidigare blogginlägg om att kvinnor är sämre bilförare än män. Jag undrar varför det fortfarande är så som texten säger. Här har vi kvinnor ett stort ansvar att återerövra makten över ratten! Jag är undantagen då min man inte har körkort, men jag jobbar på att köra båten istället.

Det var inte bättre förr, men det ska bli bättre framöver.

Lars Winnerbäck – Elden

Kommentar: När livet inte är så kul är det lätt att bli nostalgisk. Winnerbäck påminner oss om att det inte var bättre förr, men att det alltid finns en framtid att se fram emot.

Freedom is just another word for nothing left to lose.

Janis Joplin – Me and bobby McGee

Kommentar: Den som har något att förlora är aldrig helt fri, det finns alltid något att oroa sig för. Helt sant.