Låtar vi minns: Min bästa prata-om-låt!

All I wanna do is make love to you

Kulturkollo utmanar oss att tipsa om böcker/låtar/filmer/TV-serier som passar utmärkt att prata om, som i en bokcirkel. Min prata-om-låt är All I wanna do is make love to you med Heart från 1990. Det är helt klart en låt med ett budskap som tål att diskuteras. Är det rätt att ligga med en kille för att bli gravid för att ens make inte kan bli far? Jag vet inte vad jag skulle sagt om jag var 39 år 1990, men nu säger jag att det inte är rätt mot mannen, oavsett goda syfte. Jag tror att många håller med om det idag.

Det mest intressanta tycker jag är, och som jag gärna diskuterar med personer av olika kön i alla åldrar, har moralen ändrat sig över tid? Var det med acceptabelt för 25 år sedan? Eller hur kunde man annars göra en så otroligt populär låt om det? Eller var det helt enkelt så att man inte lyssnade på texten utan bara älskade låten för sin vackra melodi?

För egen del var jag 13 år och fattade inte alls vad som menades med att bara vilja ha sex med någon. De var först senare som jag förstod innebörden i slutraderna:

Then it happened one day, we came round the same way
You can imagine his surprise when he saw his own eyes
I said please, please understand
I’m in love with another man
And what he couldn’t give me
was the one little thing that you can

Sedan finns det ju en generell aspekt att diskutera också. Hur ofta lyssnar du egentligen på texten och dess budskap? För egen del så lyssnar jag på texten om det låter som om sångaren/sångerskan vill förmedla ett budskap. När det kommer till schlager och texter av typen ”jag älskar dig för alltid tralalala” så lyssnar jag mest för att höra hur banalt man kan göra det utan att det blir patetiskt (vilket det ju oftast blir). Men pratar vi Lars Winnerbäck så är ju texterna halva nöjet. Hur viktig är texten för dig?

Hoppa till kommentarformuläret

1. Men? Är det DET den handlar om? Hade ingen aaaaaning! Jag trodde det var om ett vanligt one night stand bara. Där ser man. Jag var en av alla dom som bara sjöng med…. ;D

• Hanna23 augusti, 2016 kl. 02:50
      • Svara

Haha! Hade nog inte heller haft det om det inte vore för att jag tyckte så himla mycket om låten och att den dessutom frambringar minen från en bilsemester i Ungern och Österrike 1990. Med spotifys intåg i mitt liv har jag lyssnat på den många gånger sedan dess 🙂

2. Jag älskade den här låten, men har aldrig någonsin tolkat den så. Vet du med all säkerhet att det är så eller är det samma som min älskingslåt från när jag var liten (Puff the magic dragon) som sas handla om att röka på. Vilket den ju inte alls gjorde. Tydligen.

• Hanna23 augusti, 2016 kl. 08:35
      • Svara

Läs citatet! Det är väl ingen som helst tvekan, eller vad säger du?

• Hanna23 augusti, 2016 kl. 08:55

Se här om du inte tror mig 🙂 http://songmeanings.com/songs/view/14242/

1. Jag wikipediade lite faktiskt, efter att jag hade läst det här inlägget och hittade detta https://en.wikipedia.org/wiki/All_I_Wanna_Do_Is_Make_Love_to_You

Precis som Lotta här ovanför tolkade jag texten som ett vanligt one night stand som råkade få följder.

• Hanna24 augusti, 2016 kl. 11:13
        • Svara

Det är ju lätt att tolka det så, men det finns ju indikationer i texten som visar att det handlar om en medveten strategi från kvinnans sida, precis som det står i Wiki-artikeln.

3. Texter är jätteviktiga för mig – har svårt att verkligen njuta av musik utan vettig text. Det är förstås därför jag älskar band som Belle & Sebastian som berättar halva romaner i varenda låt 🙂

• Hanna24 augusti, 2016 kl. 11:14
      • Svara

Jag gillar ju schlager, men av andra anledningar. Uppskattar också bra texter som exempelvis hos Winnerbäck.

4. Texter brukar vara väldigt viktiga för mig. Intressant med den här låten och vad den handlar om.

• Hanna24 augusti, 2016 kl. 09:43
      • Svara

Det känns ju svårt att älska låtar med exempelvis sexistiska texter (Discovery channel är väl ett bra exempel på det…?).

5. Åh, det slog mig också i vuxen ålder vad den egentligen handlade om. Då är vi i alla fall några fler. Nästan ingen jag känner tror eller håller med mig. Den är bra och den har spelats några gånger.