Internationell författarscen med Silvia Avallone

Idag var jag på Kulturhuset Stadsteatern och internationell författarscen med den italienska författaren Silvia Avallone. Sonja Schwarzenberger förde samtalet och Viveka Holm tolkade Avallones svar.

Silvia Avallone och Viveka Holm

Silvia Avallone pratade engagerat om det Italien hon älskar, men som lider efter sviterna av Berlusconis politik. Hennes senaste bok Marina Bellezza (Natur och Kultur) handlar om ungdomar som vill göra något annat när alla yrken verkar stängda för dem p g a den stora arbetslösheten. Marina vill bli popsångerska och Andrea mjölkbonde. Båda har traumatiska barndomsminnen.

Silvia Avallone signerar mina böcker

Jag for lite med osanning och påstod att jag pratade lite italienska (en mening jag kan säga på det språket) och jag fick den ena boken signerad med en hälsning på italienska!

Virgin mojito

Efteråt träffade jag rödvinsbokcirkeln, men valde att köra en virgin mojito-bokcirkel. Vi pratade om Marina Bellezza och vad vi tyckte om den. Vi var ganska eniga om att Andrea inte alls var den trevliga kille som både Sonja och Silvia ville ha det till under samtalet. Vi tyckte att han hade usel kvinnosyn. Jag kommer att skriva mer om det i min recension av boken.

Emeli och Helene från rödvinsbokcirkeln

Emeli och Helene från rödvinsbokcirkeln. Emeli bloggar på Booze’n’Books och Helene på Bokglam.

Sara och jag

Sara och jag på BarCelona. Elin var också med på eventet, men kunde inte vara med på diskussionen efteråt.

Tack alla föra en toppenkväll!