Recension: Uwiringyimana, Sandra; How dare the sun rise; 2017

How dare the sun riseSandra Uwiringyimana är född och uppväxt i Kongo-Kinshasa. Hennes bok How dare the sunrise är hennes egen historia om hur hon överlevde en massaker, flick fly och tillslut hamnade i USA. Jag lyssnade på boken på Storytel, inläst av författaren själv. Boken är skriven tillsammans med Abigail Pesta.

Sandra Uwiringyimana lever sina första år på landsbygden i Kongo-Kinshasa. Det är ett liv långt från västerländsk standard, men Sandra är lycklig och familjen har det bra. Hennes föräldrar trotsar kulturen lagom mycket och satsar på utbildning för alla sina barn, inte bara pojkarna. De behandlar alla sina barn lika. Sandra beskriver båda föräldrarna som feminister. Familjen är inte kongoleser, deras språk och utseende gör att många kallar dem rwandier. De har dock aldrig bott eller ens varit i Rwanda. Motsättningarna i landet växer och som ickekongoleser, tvingas de fly till Burundi. Där drar en massaker in över deras flyktingförläggning och dödar bland annat Sandras lillasyster Deborah.

Sandra och hennes familj får komma till USA. Där växer Sandra upp och blir en amerikansk tonårsflicka, men inte som vilken som helst. Hon engagerar sig mot rasism och flyktingar och hon kommer långt. Hon håller tal i FN och blir inbjuden till Barrack och Michelle Obama i Vita huset. Men så en dag kommer hennes historia ifatt henne och hon börjar få mardrömmar om massakern. I hennes kultur är trauman inget man tar upp och terapi är inget alternativ. Sandra får hitta sin egen väg ut ur depressionen.

Jag tycker nog att den här typen av spökskrivna böcker har blivit bättre. Förr läste jag nästan aldrig sådana för att det helt enkelt var för dålig litteratur. Jag tycker att det ger en extra dimension till just den här boken att Sandra Uwiringyimana läser den själv. Det var spännande att läsa om hennes uppväxt i Kongo och sedan flykt. Jag uppskattar också att hon skriver om kulturkrockar och både om vad som är bra och dåligt i de olika kulturerna. Det var också fantastiskt att läsa om feministerna till föräldrar. Det krävs stort mod att gå emot strömmen för att förbättra för sina döttrar!