Hoin är på gång att bli film!

Storm på Landsort

Nu måste jag i ett inlägg få skryta om makens framgångar med twitter-skräckhistorien Hoin, som han skrev sommaren 2018. Den plockades först upp av Creepypodden och blev en följetong där. Nu kan jag avslöja att den också är på gång att bli film!

Den amerikanska tidskriften Variety har skrivit om projektet och min man är omskriven som manusförfattare:

“Hoin,” meanwhile, is a thriller based on Andreas Ericson’s popular podcast of the same name. Virdborg penned the movie, which Andersson described as “‘Chinatown’ meets ‘The Ring.’” The story follows a journalist who travels to the barren archipelago of Stockholm, where food is scarce, military powers are at the doorsteps and locals believe in an evil legend.

För den som inte läst eller lyssnat på Hoin är det en skräckhistoria om Landsort, militären och svält. Vad händer med människor när man är desperat av hunger? Den utspelar sig den varma sommaren 2018 och går tillbaka till en annan varm sommar. En journalist kommer en mycket läskig historia på spåren och kan inte låta bli att gräva vidare. Såhär skriver Creepypodden:

På 90-talet försvinner en värnpliktig soldat under en nattpostering på vakt ute i Nynäshamns skärgård. Man håller tyst kring händelsen bäst man kan, men när en kille med lite tid över och stort intresse för svensk historia och dess mer hemlighetsfulla aspekter får nys om fallet börjar han rota i det och faller in i ett kaninhål djupare än han någonsin trott..

Nu har jag ju nära till upphovsmannen och försöker avkräva honom på ett unikt citat till Feministbiblioteket. Han svarar:

– Den där gamla twitter-tråden har fått alldeles för stor uppmärksamhet. Inte ett ord var sant. Det finns absolut inget konstigt under Östersjöns yta och ingen av de hemliga operationer jag beskriver har aldrig ägt rum. Nu pratar vi aldrig mer om saken.

Jag kan också bekräfta att min man aldrig har skrivit ”hon kommer, hon kommer” i sömnen. Så alltihop är helt och hållet dikt.