Glad midsommar – äntligen post pandemi!

Solnedgång genom ett fönster på Landsort

Nu är det äntligen midsommar igen! Logistiken inför är nästan värre än jul eftersom vi alltid firar på Landsort och all mat måste planeras och sedan släpas ut. Dessutom, när vi handlar nu mycket märks det hur dyrt allt har blivit! Herregud, vi handlade mat för en förmögenhet (som vi visserligen delar med andra, men ändå). I vilket fall som helst kom vi ut till Landsort igår och ni ser den nytagna underbara bilden att det är lika vackert här som det brukar vara, fast jag valt en annan vinkel.

Idag är det fest med fina känning, god mat och häng med trevliga människor. Och i år är festen på byn tillbaka! Det är midsommar post pandemi och det är lika självklart för de flesta som om pandemin aldrig varit där. Vi offrade oss och ställde in och sköt upp i två år och nu har vi knappt vett att glädjas över att vi fått tillbaka våra liv. Det är saker vi tar för givet och två år med pandemi ändrade tydligen inte på det. Någonstans är det ju också en trygghet.

Enligt O har en kulturfråga om vilken kultur som vill lyfta fram fram gällande midsommar. Jag känner att Maria Lang är bra kultur och du kan välja mellan böckerna Mördaren ljuger aldrig ensam och En främmande man som båda utspelar sig i midsommartider. Det är riktigt myspys, pusselgåtor och mycket svensk midsommar med både duggregn och sol. Sedan måste du självklart läsa Farlig midsommar av Tove Jansson!

Nu hoppas vi på fint väder idag, inte så mycket blåst och trevliga aktiviteter i byn. Och kanske på någon vinst i det årliga lotteriet som inte upplåsbart för vatten (för det har vi så det räcker av). Till lunch kommer vi äta traditionellt med sill och potatis, men ikväll blir det mellanöstern-buffé. Vi har tidigare år valt att äta spansk buffé på kvällen och jag tyckte att det var dags för en uppdatering.