Lucka 6: Ghana – Förändringar av Ama Ata Aidoo

Changes - A love story

Ama Ata Aidoo är feminist och författare från Ghana och hon har pratat mycket om både att kvinnor och mäns erfarenheter har betydelse för kultur och utveckling i Afrika. I romanen Förändringar – en kärlekshistoria från 1991 ger hon kvinnornas perspektiv på äktenskap och kulturkonflikter mellan män och kvinnor.

Förändringar handlar om Esi som kastar ut sin man när han våldtar henne. Efter honom träffar hon en man som hon har bra sex med, men som redan är gift. Hon väljer att bli hans andra hustru till alla andras förvåning. Det äktenskapet var hennes idealäktenskap till en början, hon kan både jobba och ha en man. Men hon var inte beredd på att hon förväntades vara trogen. Förändringar handlar om månggiftets baksidor och hur äktenskapet håller kvinnorna i ett hårt grepp.

Förändringar är en feministisk bok om äktenskap och månggifte i Ghana, men också om kulturen som ger kvinnor mindre möjlighet att göra karriär, tots samma utbildning som män. Det är en välskriven bok som ger ger ett inifrån perspektiv på kulturen med månggifte som jag absolut tycker skulle passa i en feministisk litteraturkanon.