Feministisk bokcirkel Söder: Så jävla trött

Så jävla trött

Idag har jag äntligen träffat min bokcirkel igen. Jag var sjuk när vi läste Tillbaka till henne av Sara Lövestam så nu var det ett bra tag sedan jag fick snacka feminism och böcker med min cirkel. Till idag hade vi läst Så jävla trött av Gemma Hartley och jag har skrivit om den här. Jag var inte så översvallande och kände inte riktigt igen mig. Boken handlar om känslomässigt arbete i hemmet som oftast utförs av kvinnan.

Känna igen sig

Vi pratade om hur mycket vi kände igen oss i boken, men ingen kände väl att det var helt träffsäkert eller klockren. Vi var två som hade läst ut boken och vi kunde båda konstatera att boken går i vågor och att den blir lite bättre när allt knyts ihop på slutet.

Kontextberoende

En grej vi fastnade för och ständigt återkom till var att det är mycket kontextberoende. Det går inte att säga att det bara är att skita i att köpa presenter till sin svärmor eller städa när man får besök. Om det förväntas att du som kvinna ska fixa presenter och städa, så är det förmodligen du som får skit för det om du lämpat över ansvaret på en som inte håller sin del av avtalet. Det är möjligt att kontrollerande kvinnor är kontrollerande av en anledning.

Olika kulturer

Det är också tydligt att boken är skriven i en amerikansk kontext och vi kunde alla känna att vi inte riktigt kunde känna igen oss i de miljöer som målades upp. Ingen av oss har vänner som skulle fråga oss var våra barn var om vi dök upp utan dem en kväll. Kulturskillnaderna mellan Sverige och USA är något jag tagit upp i min recension och det pratade vi mycket om. Det blev många roliga anekdoter från våra egna liv.

Nästa bok

Efter mycket feministiskt snack kom vi in på nästa bok och vi kom fram till att vi skulle läsa den gamla klassikern Män kan inte våldtas av Märta Tikkanen. Det ska bli otroligt roligt att diskutera den. Jag har redan läst, men friskar gärna upp minnet.