Feministbrud på kulturjakt på Lidingö

I veckan var mina föräldrar här och vi passade på att göra skojiga saker i Stockholm med omnejd. I tisdags åkte vill Lidingö och Millesgården där det var en utställning av den danska illustratören Ingrid Vang Nyman. Hon är mest känd för att ha tecknat Pippi Långstrump och Alla vi barn i Bullerbyn. Ilon Wikland är nog den mest kända av dem som illustrerat Astrid Lindgrens böcker, men många känner nog igen Vang Nymans illustrationer också. Hon valde att ta sitt liv 1959 så några mer teckningar gjordes inte efter det. Jag har köpt boken som gjorts till utställningen och jag återkommer med en recension om den och där berätta lite mer om Ingrid Vang Nyman och hennes liv.

Här sitter jag och Hugo framför utställningsaffischen. Man fick inte ha barnvagnen med sig in så det blev lite knöligt eftersom jag glömt bärselen hemma.

Det fanns många fina kulisser efter Ingrid Vang Nymans teckningar. Mycket roligt för barn som kunde leka i Pippis kök och vardagsrum. Inte så kul för mitt barn dock. För det är han fortfarande för liten. Som ni kan se så förstod vi varför vagnar inte var tillåtna.

Såhär såg hon ut.

Såhär tyckte hon själv att hon såg ut.

Efter utställningen gick vi ut i trädgården och kunde se de fina skulpturerna av Carl Milles och även njuta av utsikten denna vackra vinterdag.

Inte särskilt barnvänligt i parken heller. Mormor fick dra Hugo fram och tillbaka medan jag och pappa gick runt och tittade. Utställningen inomhus fick vi skippa då det var många, många trappor dit.

Det fanns många fina skulpturer i parken och vissa kändare än andra (Poseidon tex). Här är en som jag fastnade för. Lyssnerskan kallade han den.