Feministbrud på kulturjakt i Smögen

Vi åkte till Oslo på en minisemester med barnen, men på vägen dit passade vi på att se Smögen. Vi har vänner med sommarställe där så vi passade på äta lunch med dem och ta en promenad längs bryggan. Det är som alltid när man träffar folk med kunskap, roligt att också få en liten kulturell guidning. Smögen ligger i Sotenäs kommun i Bohuslän vid Skagerack.

Smögen

En ganska typisk vy av Smögen på bryggan. Idag är det mycket lyxiga butiker och restauranger här.

Smögen

Det fanns ett lite sjöbodsmuseum på bryggan, men det var tyvärr inte öppet.

Smögen

Att se sjöbodar utifrån är kanske ändå att föredra.

Smögen

Vi gick förbi en båt som visar hur man förr i tiden lutade fisk.

Smögen

Vi kom slutligen fram till promenadens mål – sjöbodarna som har blivit en symbol för Smögen. Jag har varit i Smögen förut och är osäker på om jag har sett dem förut. En rolig liten promenad, som blev en trevlig avslutning på vår vistelse i Smögen.