Feministbrud på kulturjakt i Skärvhult

Efter  Visingsö bar det av till våra vänners sommarstuga i Skärvhult i Gnosjö kommun. Intill Skärvhult ligger Marieholm, som tidigare var en viktig ort. När järnvägen skulle dras sa Marieholm nej, eftersom orten trodde mer på den kanal de hade och som de trodde var framtiden. Järnvägen drogs istället i den då nästintill obefintliga orten Gnosjö. Idag är Gnosjö centralort och Marieholm inte längre ens en tätort. Denna historia berättade en av våra värdar och det är väl så det har gått till på flera håll i Sverige. De orter som inte trott på nya satsningar har fått se sig omsprungna av andra.

Nu åkte vi bara igenom Marieholm och stannade inte ens på deras hantverkscafé. Skävhult är betydligt mindre än Marieholm, men det fanns ett fint kulturminne precis bredvid mina vänners sommarstuga.

Skärvhult i Småland

Detta är Saxhyttedammen, ett valsverk som uppfördes på 1890-talet. Den byggdes för att Skärvåns vatten skulle kunna transporteras till en höjd ovanför Saxhyttan och på så sätt få större effekt. Den är nästan 300 meter lång. Dessa fakta stod på en infoskylt jag läste. Kanske inte det mest feministiska kulturen man kan hitta, men dock kultur.

Nu reser jag vidare till Kivik. Mer om den orten en annan dag!