Feministbrud på kulturjakt på Visingsö

Efter Gränna skulle det bli Visingsö, eller inte. Vi velade, men men familjen vi träffade för att gå på Grenna museum tillsammans med, föreslog det och vi slog till. Det blev inte mycket till kulturjakt eftersom alla turister möts av ett stort men mycket b-betonat lekland när man stiger iland. Vi kunde inte ta med oss bilen på grund av långa köer så vi fastnade där.

Visingsö sett från Gränna

Visingsö sett från Gränna. Oerhört vacker vy!

Visingsborg

Kommer man bort från leklandet finns en fin slottsruin på Visingsö, Visingsborg. Det var en gång ett ståtligt slott och och medelpunkten i det Braheska grevskapet. Det har hyst ryska krigsfångar och brann ner 1718.

Mer hann vi inte se av Visingsö, men det av mersmak. Nästa gång i Grevskapet Gränna-Visingsö ser vi både slottet Näs och Brahehus, Det är ett löfte!

Nästa kulturjakt blir till en annan del av Småland.

1. Brahe kanske var feminist, fin örtagård han har.

1. Det kanske han var 🙂