Feministbrud på kulturjakt i Lidköping

Jag har aldrig varit på kulturjakt i min egen födelsestad, men efter en tur på stan idag kände jag att det var dags! Lidköping är nämligen invarderat av sk Urban knitting, där en grupp konstnärer stickat kläder till statyrer runt om i staden. Josephine E Karlström, grundare av föreningen Urban Knitting, säger till vastsverige.com att stickandet gör folk glada som kommer till staden. Även handeln räknar med att tjäna på tilltaget. Jag tyckte att det var vackert och stickat är alltid roligt. Här kan du se några av bilderna i färg, som en användare av Reseguiden har lagt upp.

Vi börjar med en bild på Lidköpings Rådhus. Det är Magnus Gabriel de la Gardies jaktslott som står i all sin prakt på det stora torget i Lidköpings hjärta.

I en annan del av torget står grundaren Magnus Gabriel staty. Här med en varm mössa och halsduk.

Julgranen som också står på torget (ja, det är ett stort torg) är prydd med vackert stickat julpynt. Det syns inte så bra eftersom det var motljus.

Till och med flickan in fontänen på torget har fått en vacker julklänning.

Slutligen en bild på en av Lidköpings stoltheter – Sara Videbeck. Här med en vackert stickad sjal. Hon är den fiktiva personen som Carl Jonas Love Almqvist skriver om i boken Det går an från 1839. Boken handlar om att det går an att leva tillsammans som sambo och inte vara gifta. Sara vill inte gifta sig med sin Albert då hon vill behålla sin självständighet och inte förlora tillgången till sina egna pengar, vilket hon skulle gjort om de gift sig. En feministisk bok av en tidig kvinnorättskämpe. Läs min recension av boken här.