Feministbrud på fönsterjakt på Åland

Åland, Käringsund

Här kommer en första kulturjakt från Åland, som jag reste till i helgen. Det är en lite annorlunda kulturjakt, en fönsterjakt, för att jag blev så förtjust i fönstren på de museum jag besökte. Det var längesedan jag skrev något och bloggen ska inte gå i viloläge, jag har bara haft mycket att göra. Nu går jag mot lugnare tider och då kommer att att bli mer här. Det som varit stort den senaste veckan är att min pappa fyllt 80 år och det firades med enresan till Åland och en stor 80-årsfest hemma hos oss.

Eckerö Post- och Tullhus

Eckerö Post- och Tullhus Var ett trevligt besök och det låg i en otroligt idyllisk miljö vid Östersjön. Det var där jag föll för fönstren och den vackra utsikten från den.

Eckerö Post- och Tullhus

Eckerö Post- och tullhus Eckerö Post- och tullhus Eckerö Post- och tullhus Eckerö Post- och tullhus

Kastelholms slott

Kastelholms slott logg inte så långt från Eckerö, ungefär en halvtimma med bil. Det låg med underbar utsikt över vatten och vidder. Här fanns också fina fönster med utsikt.

Kastelholms slott Kastelholms slott

Jan Karlsgården

Jan Karlsgården låg i anslutning till Kastelholm slott och bestod av flera hus. I ett av husen såg jag detta vackra fönster.

Sjöfartsmuseet

Nej, det är inte en tavla, det är ett fönster med en gardin. Fönstret skådade jag på Sjöfartsmuseet i Mariehamn.

Sjöfartsmuseet

Segelfartyget Pommern

Även Pommern hade fönster. Även om utsikten här är asfalt frånkajen var det en mysig glugg i ett annars ganska mörkt däck på båten.

Segelfartyget Pommern

Hammarlands kyrka

Vi besökte ett par medeltida kyrkor och i Hammarlands kyrka glömde jag inte bort att fota ett vackert fönster. Eftersom det var söndag var kyrkan stängd, men en nära förestående gudstjänst gjorde att vaktmästaren var där och kunde släppa in oss.

Hammarlands kyrka

1 ping