Bokmässan 2023: Det är inte du, det är jag

Judisk kultur i Stockholm

Jag skrev om bokmässans program i NU i våras och jag återpublicerar texten här inför mitt årliga besök på mässan. Jag håller fortfarande med mig själv att det inte är någon riktig wow-känsla och nu när jag sitter med schemat (kommer i nästa inlägg om Bokmässan) så ser jag att alla mina höjdare är samtidigt. Vad vore en mässa utan krockar?

Programsläppet

Häromveckan släpptes seminarieprogrammet till årets Bokmässa i Göteborg på en presskonferens hos Judisk kultur i Sverige, som har sitt kontor i Stockholm. Det är första gången som mässans hedersgäst är en kulturinstitution och inte ett helt land. Det kommer också att vara fokus på staden och ljud samt på barns läsning.

I 36 seminarier ska Bokmässan belysa olika aspekter av judisk historia, litteratur och filosofi.

– Man ska känna sig närmare den judiska kulturen när man kommer hem, sa Johan Kollén, redaktör för Bokmässan, på pressträffen.

En av få israeliska författare som översätts till svenska är Hila Blum. Hon är aktuell på Bazar förlag med Att älska sin dotter och hon kommer till Bokmässan. Hon är inte bara författare, utan politisk aktivist som engagerat sig mycket för bland annat Kurdistan och kriget i Ukraina. På Bokmässan kommer hon att delta i ett samtal med den svenska serietecknaren Liv Strömquist om kärlek.

– Vi har ett digert program med såväl internationella som svenska gäster och vår förhoppning är att ge en rad inblickar i den mångfacetterade judiska kulturen och dess rika litterära tradition sa Lizzie Oved Scheja, vd för Judisk kultur i Sverige, i ett pressmeddelande.

I tema staden är syftet att ”skapa samtal om den urbana miljön – inte bara som litterär skådeplats, utan också som fristad, som livsmiljö och som arkitektoniskt projekt för att möta framtidens utmaningar”. Gäster är allt från skönlitterära författare till Gert Wingårdh och Liberalernas Axel Darvik.

Det kommer att vara fokus på ungas läsande och Bokmässan vill skapa en miljö så att barn och unga kan känna sig hemma på mässan.

– Finns det ens en bokslukarålder, när var femte inte läser, frågar sig Bomässans vd Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg, på presskonferensen.

I ett samtal om författare som skrivit ljudböcker och som gått över till tryckt bokformat finns gäster som den enormt populära humorgruppen IJustWantToBeCool, som är aktuella med del två i sin serie Skurkarnas skurk.

Ett nytt inslag på årets Bokmässa är kulturdebatt, där två kulturpersonligheter ska diskutera ett ämne, som inte avslöjas på förhand. Tre ”par” är redan utsedda.

– I år har vi dessutom lämnat särskilt utrymme för aktuell kulturdebatt: artisten Josefin Jinder sammandrabbar med Ann Heberlein, Navid Modiri med Christoffer Röstlund Jonsson och Margit Richert med Victor Malm. Ämnen sätter vi närmare inpå mässan, och då fyller vi också på med några fler medverkande, säger Frida Edman i ett pressmeddelande.

Bokmässan kommer att äga rum 28 september till 1 oktober.

Min analys av programmet

Jag har besökt varje bokmässa sedan 2013, inklusive den så kallade spökmässan 2021. Flera gånger har jag skrivit för NU, även långt före jag jobbade på tidningen. Jag kommer självklart att besöka mässan i år igen och det finns mycket spännande som jag ser fram emot. Temat judisk kultur, känns intressant, men det var kanske lite väl lite fokus på judisk och israelisk litteratur och mer fokus på så mycket annat.

Personligen tycker jag bäst om när bokmässan handlar om litteratur och ser mycket fram emot seminarier med nya böcker. Jag kan också tänka mig att ta del av temat staden, men då främst ur litterär synvinkel. Ett seminarium mellan den turkiska författaren Alsi Erdogan, den österrikiska ALMA-pristagaren Bart Moeyaert och göteborgska författaren Lydia Sandgren om stadens betydelse i litteraturen, känns spännande. Det lägger jag till i min bokmässekalender. Gert Wingårdh känns som att jag tar vid annat tillfälle.

Kulturdebatterna tror jag inte alls på. Ibland känns det som att Bokmässan tycker att de måste poppa till sig, men att det som är viktigt är att de får dit stora och bra författare. Det fanns en del stora författare med i årets program, men jag fick ingen riktig wow-känsla. Det fick jag inte förra året heller. Jag känner mig därför lite snuvad på konfekten när jag får debatter mellan olika mer och mindre kända kulturpersonligheter istället för litterära höjdare på Bokmässans scener.

Hur trevligt det än är med en kulturinstitution som hedersgäst känns det också som att jag saknar ett land som tema. Förut brukar det ju finnas ett annat land som är hedersgäst och sedan ett som kommer med under parollen ”Röster från…” och förra året var det Sydafrika respektive Ukraina. I år får vi istället får vi staden och ljudböcker och det är såklart också spännande, men jag föll inte lika hårt för det som jag gjorde förra året när jag kunde se fram emot en massa ukrainska gäster.

Det är möjligt att den 39:e bokmässan kommer att locka fler besökare och fler intresserade människor. Det kanske snarare är jag som ska säga ”Bokmässan, det är inte dig det är fel på, det är jag som vill ha något annat…”.