Bokbloggsjerka v 38 – Bok jag fått den här veckan

Veckans fråga på Annikas litteratur- och kulturblogg:

Berätta om en bok (eller flera) som du har fått, lånat, köpt, etc. den här veckan.

En bok jag tror att jag fått men inte är helt säker på är Christer Nylanders Maktens offer. Jag frågade honom om jag kunde få ett recex och dagen efter hittade min rumskompis boken på sitt skrivbord. Vi kom fram till att den nog var menad till mig. Var den inte det så ber jag om ursäkt, Christer!

Hur som helst. Christer Nylander är riksdagsledamot för Folkpartiet och jag har tidigare varit hans politiska sekreterare. Jag vet att han är intresserad av deckargenren och det var därför inte helt förvånande att han en dag skulle debutera som deckarförfattare. Det är alltid lite skrämmande och läsa böcker av personer man känner eftersom risken finns att man inte tycker att det är bra. Jag kommer trots denna risk ge mig på och läsa boken nu i helgen. Deckare i politisk miljö låter som bra ingredienser så jag är inte så orolig. Jag gissar att jag som sitter i samma korridorer som honom kommer att känna igen mig en hel del och sådant är alltid kul.

Jag håller på med en tung bok om abort i Europa och när den är färdigläst så får det bli Nylanders deckare. Jag ska bara se till att få lite tid mellan all lek med min så energiska son (han sover nu).

1 ping

Hoppa till kommentarformuläret

1. Det låter som en intressant vinkling på en deckare. Jag är osäker på om jag läst någon ”politisk deckare”, men jag vet att jag sett filmer på samma tema och de är ju bra i alla fall 🙂

1. Nu tror jag att detta är mer en deckare i politisk miljö än en politisk deckare som vill komma med någon slags liberal sensmoral, men jag kan ha fel. Bra politiska deckare (fast jag inte håller med om politiken) är Sjöwall Wahlöös böcker.

2. Kan absolut tänka mig att en deckare i politisk miljö kan vara intressant.

1. Jag återkommer med en recension, även om boken säkert inte platsar i mitt nischade bibliotek.

3. Det verkar som en intressant bok 🙂

1. Ja, det tycker jag också särskilt efter 50 sidor!

4. Jag har ju läst min deckare nu i somras så jag tror jag nöjer mig med det. Bra tips annars att sno böcker av sina kollegor och låtsas som om det regnar! 🙂

1. Läser du bara en deckare per år? Man kan alltid sno och lämna tillbaka 🙂

5. Men snällt ändå att du nästan fick en bok!

1. Jag tror att jag kan betrakta den som min, men man ska aldrig vara för säker 🙂

1. […] har läst Christer Nylanders bok Maktens offer. Som jag skrivit tidigare så känner jag Christer och ni får läsa den här analysen med den vetskapen i bakhuvudet. (Och […]